Een jonge vrouw leest een instructiekaart door, drie mannen voeren een ingespannen discussie en noteren bevindingen op een flipover. Weer een ander gooit een dobbelsteen en verplaatst een pion drie vakken op een speelbord. Nevi voegt een nieuw interactief element toe aan de opleiding contract- en leverenciersmanagement. Een serious game die de studenten een hele dag op speelse wijze aan het denken zet over het werk van de contractmanager en zijn interactie met andere organisatie-onderdelen. Berry Koolstra, programmamanager bij Nevi, droeg bij aan de totstandkoming van het spel en geeft uitleg. “Het spel is een waardevol element voor de deelnemers van de opleiding. Het gaat om (aankomend) contractmanagers. Wanneer je als professional ideeën hebt die je in je organisatie ten uitvoer wil brengen, heb je daar eigenlijk altijd andere mensen bij nodig. Het overall leerdoel van deze game is dat je ervaart wat de impact is van jouw plannen of de wijze waarop jij die uitvoert, op anderen.”
Vaardigheden
Uitgangspunt waarmee de deelnemers het spel in gaan is een organisatiecasus. Gekozen is voor een casus die voor iedereen, of je nu werkzaam bent in de publieke of private sector, herkenbaar is. Het bordspel bestaat uit meerdere speelvelden die gedurende de dag verschillende activiteiten omvatten. Elke activiteit vraagt een andere vaardigheid of competentie van de spelers om leerdoelen te bereiken. Binnen de simulatie van het bordspel ervaar je als deelnemer wat de impact is op verschillende stakeholders.
Ontdekkend leren
Het spel beschrijft de vijf meest voorkomende rollen waarmee de contractmanager in zijn organisatie en daarbuiten in aanraking kan komen. Naast de contractmanager zelf, zijn dat de inkoper, de klant, de leverancier en de directie. Berry: “We kozen bewust voor een bordspel zodat je fysiek met elkaar in contact bent. Dat geeft je een levendige ervaring van wat je als contractmanager zelf tegenkomt in je werk, maar ook hoe die andere functionarissen dat ondervinden. Het spel geeft veel ruimte om ontdekkend te leren. De casus is zodanig gescript dat je tegen bepaalde dilemma’s aan gaat lopen. De ‘facilitators’ begeleiden het spel en zorgen ervoor dat er daadwerkelijk confronterende situaties ontstaan.”
Evalueren in het Leerlab
Gedurende de dag verzamelen de deelnemers concrete leer- en verbeterpunten, die zij tijdens de simulatie hebben ervaren. Met een concreet actieplan onder de arm gaan zij weer naar huis. Berry: “Je kunt het geleerde eigenlijk direct toepassen in je dagelijkse werkzaamheden. Ongeveer twee weken na de simulatie treffen we elkaar weer in het ‘Leerlab’. Daar evalueer je met de facilitator en de andere deelnemers of je daadwerkelijk met je actiepunten aan de slag bent gegaan en waar je tegenaan liep. Met die bagage kun je het vervolg van je opleiding in. Zo kun je heel gericht je verdere leertraject vormgeven. Je neemt de ervaringen uit de simulatie mee bij het schrijven van een verbeterplan voor je eigen organisatie.”
Napraten met een borrel
De cursusdag sluit ontspannen af met een borrel en gelegenheid om met elkaar na te praten. “Het is zeker intensief” geeft Berry toe. “Maar dat je met een concreet actieplan naar huis gaat, geeft voldoening. In combinatie met de funfactor die er absoluut in zit, beleef je een hele waardevolle dag.”
Zo kent het spel geen verliezers, maar alleen winnaars.
Het bordspel maakt onderdeel uit van de opleiding Contract- en leveranciersmanagement. De simulatie kan ook op zichzelf in een in-company variant op maat worden aangeboden. Voor de in-company toepassing kun je contact opnemen met incompany@nevi.nl of via 088-330 07 00.