0

Leveranciersmanagement

Leveranciersmanagement, vendor management, supplier management, en contractmanagement. Termen die veel gebruikt worden bij inkoop. Wat is het verschil en wat zijn de overeenkomsten?

Volg een opleiding of training leveranciersmanagement

Wat is leveranciersmanagement?

Leveranciersmanagement houdt in: het managen, beheersen van de relatie met leveranciers en ook de afspraken met en prestaties van de leveranciers in termen van omvang, kwaliteit en kosten. Het doel van leveranciersmanagement is: bepalen welke leveranciers het meest geschikt zijn en het bepalen van de rol en verantwoordelijkheden van die leveranciers.

Wat is contractmanagement?

Contractmanagement is het proces waarbij, op basis van verkregen input, getekende contracten en wijzigingen hierop eenduidig worden vastgelegd, beheerd en bewaakt, met als doel het faciliteren van de volledige benutting van contracten en het genereren van managementrapportages.

Wat is het verschil tussen leveranciersmanagement en contractmanagement?

Het belangrijkste verschil tussen contractmanagement en leveranciersmanagement is dat contractmanagement het contract managet en leveranciersmanagement de relatie met de leverancier. 


Wat is het doel van leveranciersmanagement?

Het doel van leveranciersmanagement is: komen tot de juiste keuze voor leveranciers, het kiezen van de juiste samenwerkingsvorm én het managen van leveranciers nadat die keuzes gemaakt zijn. Het gaat hierbij om het vaststellen, structureren, inrichten, onderhouden en monitoren van de (juiste) leveranciersrelaties. Daarmee is het dus overkoepelend aan het gehele proces van inkoop tot beëindiging van contracten. 


Wat is het doel van contractmanagement?

Het doel van contractmanagement is het realiseren van de contractdoelstellingen. Proactief sturen op doelen opdat je het resultaat dat werd beoogd bij het afsluiten van het contract ook daadwerkelijk bereikt. Uiteraard doe je dat in samenwerking met de leverancier. 

Lees meer Lees minder
Local sourcing in plaats van global sourcing

Local sourcing in plaats van global sourcing

On demand webinar

Opleidingen, trainingen en tools Leveranciersmanagement

Incompany trainingen 

Wist je dat al onze trainingen ook incompany worden aangeboden? Volg met je team een training leveranciersmanagement op jouw locatie. Je volgt dan niet alleen effectief de training, je bent ook nog eens bezig met teambuilding én je bespaart reiskosten en tijd. Lees meer over onze incompany trainingen

Met het Nevi account krijg je:
  • Toegang tot de Nevi community van meer dan 12.000 inkoopprofessionals
  • Toegang tot alle nieuwsbrieven
  • Toegang tot max. 5 online artikelen in Kennislab*
  • Tegen regulier tarief toegang tot opleidingen, trainingen, congressen, tools, inkoopmanagersindex (PMI) en evenementen
  • Self assesment tool
  • Mogelijkheid tot deelname aan het Nevi CPD-programma
  • Onbeperkt toegang tot gratis netwerkevents
  • 8x per jaar vakblad Deal! op de mat (én online)
Als Professional Nevi member krijg je:
  • Toegang tot de Nevi community van meer dan 12.000 inkoopprofessionals
  • Toegang tot alle nieuwsbrieven
  • Onbeperkt toegang tot online artikelen in Kennislab*
  • Met korting toegang tot opleidingen, trainingen, congressen, tools, inkoopmanagersindex (PMI) en evenementen
  • Self assesment tool
  • Mogelijkheid tot deelname aan het Nevi CPD-programma
  • Onbeperkt toegang tot gratis netwerkevents
  • 8x per jaar vakblad Deal! op de mat (én online)
* Keuze uit meer dan 500 documenten en whitepapers, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, ruim 100 inkooptools en Nevi Talks
Of