Nevi
Winkelwagen 0
Deal!

SRM als sleutel voor innovatie, groei en veerkracht

Artikel 5 minuten september 2024

Wat leer je tijdens de opleiding? Deelnemers Fred van Rooyen is programmamanager Supply Chain Development bij Rituals Cosmetics en Remon van den Berg focust zich als senior contractmanager op de raamovereenkomsten van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vertellen hoe zij SRM inzetten in hun werk.

Fred van Rooyen is programmamanager Supply Chain Development bij Rituals Cosmetics. Remon van den Berg focust zich als senior contractmanager op de raamovereenkomsten van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beide mannen beschouwen de contacten en gesprekken met collega's als zeer waardevol. De uitwisseling van ervaringen tussen het publieke en private domein was een positieve kruisbestuiving.

Veel afstemming

Supplier Relationship Management (SRM) is voor Rituals Cosmetics van groot belang. Niet alleen omdat alle producten die het bedrijf levert van grofweg 100 externe leveranciers afkomstig zijn. Het bedrijf heeft de ambitie om dit jaar de grens van 2 miljard euro omzet te passeren. SRM is daarin een belangrijke factor. Een andere reden is de continue innovatie van het productassortiment, waarvan jaarlijks ongeveer 25 procent wordt vernieuwd. Dat geeft een grote mate van complexiteit en vraagt om veel afstemming en samenwerking met de leveranciers.

Productontwikkeling

Binnen Rituals Cosmetics is de afdeling Supply Chain verantwoordelijk voor de operationele inkoop. De afdeling Sourcing zorgt voor contracten en commerciële afspraken. De afdeling Innovatie doet de productontwikkeling en beslist over het portfolio aan producten. Fred van Rooyen begon in 2012 bij Rituals als verantwoordelijke voor het Supply Planning Team. Sinds vier jaar is hij onderdeel van een nieuw team: Supply Chain Development. Dat richt zich op verbetering van het project- en programmamanagement van strategische, crossfunctionele projecten.

Ketenveerkracht

Van Rooyen: "We hebben goed leveranciersrelatiemanagement nodig om de beschikbaarheid van onze producten en hoge servicelevels te kunnen garanderen. Ons motto is dat de keten groeiambities nooit in de weg mag staan. De veerkracht van de supply chain is daarom een belangrijk thema voor ons. Toen ik zag dat Nevi een SRM-opleiding ging starten, leek me dat interessant. Ik ben de opleiding gaan doen om te leren hoe je relatiemanagement met leveranciers op een hoger plan brengt en hoe je daartoe de eerste stappen zet."

Meer plannen, minder op gevoel

Voor Remon van den Berg kwam de opleiding precies op het juiste moment. "Waar we nu nog dezelfde aandacht aan alle raamovereenkomsten geven, gaat SRM echt helpen om de belangrijkste raamovereenkomsten te kiezen. Er was tijdens de opleiding veel aandacht voor de keuze en de classificatie van de cruciale leveranciers. Aangezien wij binnen de overheid het gelijkheidsbeginsel hanteren ten aanzien van leveranciers, was het voor mij dus lastig om daar onderscheid in te gaan maken. Terwijl je weet dat je toch focus wil hebben op de juiste contracten en de juiste leveranciers. Je zult maatwerk moeten leveren en keuzes maken. Door de opleiding kan ik die keuzes nu ook beter onderbouwen, zodat minder op gevoel worden gedaan."

Niet op eiland

Van den Berg werkt inmiddels negentien jaar in de verschillende inkooprollen binnen de Rijksoverheid. Eerder volgde hij onder meer de opleiding Contract en Leveranciers Management (CLM) van Nevi. ''Die opleiding vormt de basis van mijn werk en aanpak. Zeker wekelijks pak ik de theorie van die opleiding er weer bij. Het huis van Nevi en het contractmanagement maturity-raamwerk gebruik ik beide. In mijn werk, maar ook om de afdeling verder te professionaliseren. Dus daar heb ik heel veel aan. En de opleiding SRM zie ik echt als volgende stap. In de SRM-opleiding heb ik geleerd hoe je dat op moet zetten, keuzes moet maken welke relaties belangrijk zijn en hoe je dat alles verder kunt ontwikkelen. Je zit niet op een eiland en doet het niet alleen. Je hebt echt de contracteigenaar nodig, en de leverancier heeft daar ook een rol in.''

"Waar we nu nog dezelfde aandacht aan alle raamovereenkomsten geven, gaat SRM echt helpen om de belangrijkste raamovereenkomsten te kiezen."
Remon van den Berg, Senior contractmanager bij Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat


Goed te combineren

Na vier fysieke trainingsdagen en drie lesavonden online, hebben Van Rooyen en Van den Berg het examen in de vorm van een presentatie voor de examencommissie met succes afgerond. De opleiding is volgens Van Rooyen goed te combineren met een drukke baan. "Het is een interessant opleidingstraject, leuk om te doen. Mijn achtergrond is vooral retail en het is heel leuk met collega's uit dienstverlening, overheid of bijvoorbeeld gezondheidszorg ervaringen uit te wisselen. Inhoudelijk is de stof boeiend. Hoe ga je zo'n traject starten en intern verkopen bijvoorbeeld. Dat je klein moet beginnen en eerst je leveranciers moet segmenteren. En een keuze moet maken met welke leverancier je gaat beginnen. Zo leer je allerlei hulpmiddelen die meteen in de praktijk toe te passen zijn."

Partnership met leveranciers

Voor Van Rooyen is partnerschap de kern van een goede relatie met leveranciers. "Dus een goede samenwerking op basis van gelijkwaardigheid: open, eerlijk en transparant. Ik denk dat je daar het verst mee komt. Dat moet van beide kanten komen en daar moet je in investeren. Als Rituals willen we de beste klant van onze leveranciers zijn, en de beste leverancier voor onze klant. We zoeken naar een duurzame samenwerking. Dat is in mijn ogen ook het fundament voor veerkracht van ketens. Er zijn natuurlijk altijd externe factoren die kunnen verstoren. Als je die in termen van risicomanagement kunt identificeren en in scenario's gaat denken, kun je alternatieven zoeken. Daarvoor moet je inzicht hebben en samenwerken."

Juridisch steekspel

Een inzicht dat Van den Berg opdeed van zijn collega's in het private domein, is het opzetten van een gezamenlijk statement met een leverancier bij de start van een samenwerking. "Contractonderhandelingen zijn bij ons vaak een juridisch steekspel op basis van Europese aanbestedingsregels. In de private sector is het gebruikelijker om bij de start van een samenwerking een gezamenlijke visie te ontwikkelen voor die samenwerking. Om de tafel zitten en verkennen. Dat gaan wij ook doen, dat maakt het proces menselijker en minder juridisch. Dan kun je ook doorvragen over waar de pijn zit en hoe we daarmee kunnen helpen. De kern van een goede leveranciersrelatie is beide partijen die blijven waarderen en dat je er meer uithaalt dan je had gedacht."

Data delen

Het delen van data in de keten is een belangrijk element in goede samenwerking, zegt Van Rooyen. "Denk aan voorraden van producten, ingrediënten en verpakkingen, maar ook inzicht in productiecapaciteit. We delen nu al wel voorraden en inkoop-forecast, maar dat is op maandelijkse basis. Hoe mooi zou het zijn als we dat helemaal over en weer naadloos kunnen integreren in de eigen planningssystemen? Dat is waar wij de komende jaren aan willen werken. Zodat we op basis van inzicht de juiste beslissingen kunnen nemen en scenarioplanning kunnen doen."

Praktische insteek

De deelnemers waardeerden sowieso de praktische insteek van de opleiding. Er werd gezamenlijk gewerkt aan de casus van bedrijf X, en het geleerde moest vervolgens direct vertaald worden naar de praktijk van de eigen organisatie. Ze leerden vooral dat er gewoon meer uit een samenwerking met bepaalde leveranciers te halen is door een intensieve strategische samenwerking aan te gaan. En dat doe je niet voor alle contracten, daar moet je een weloverwogen keuze in maken.

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen