Nevi
Winkelwagen 0
Nieuws

Rituals Cosmetics: SRM als de sleutel voor groei, innovatie en supply chain resilience

Artikel 4 minuten mei 2024

Het belang van goed Supplier Relationship Management (SRM) of leveranciers relatiemanagement wordt steeds meer op waarde geschat. Ter ondersteuning van inspanningen op het vlak van SRM heeft Nevi een nieuwe opleiding opgezet. Fred van Rooyen, programmamanager Supply Chain Development bij Rituals Cosmetics, is één van de veertien deelnemers van de eerste lichting en deelt zijn ervaring.

Supplier Relationship Management is voor Rituals Cosmetics van groot belang. Niet alleen omdat alle producten die het bedrijf levert van grofweg 100 externe leveranciers afkomstig zijn. Het bedrijf heeft de ambitie om dit jaar de grens van 2 miljard euro omzet te passeren. SRM is daarin een belangrijke factor. Een andere reden voor goed SRM is de continue innovatie van het productassortiment, waarvan jaarlijks ongeveer 25% wordt vernieuwd. Dat geeft een grote mate van complexiteit en vraagt om veel afstemming en samenwerking met de leveranciers.  

Binnen Rituals Cosmetics is de afdeling Supply Chain verantwoordelijk voor de operationele inkoop. De afdeling Sourcing zorgt voor contracten en commerciële afspraken. De afdeling Innovatie doet de productontwikkeling en beslist over het portfolio aan producten.


Fred van Rooyen begon in 2012 bij Rituals als verantwoordelijke voor het Supply Planning team. Sinds vier jaar is hij onderdeel van een nieuw gevormd team, Supply Chain Development, dat zich richt op project- en programmamanagement van strategische cross-functionele projecten, gericht op verbetering en efficiëntie.

Supply Chain Resilience  

Van Rooyen: “We hebben goed leveranciers relatiemanagement nodig om de beschikbaarheid van onze producten en hoge service levels te kunnen garanderen. Ons motto is dat de supply chain nooit de bottleneck voor toekomstige groeiambities mag zijn. De resilience of veerkracht van de supply chain is daarom een belangrijk thema voor ons. Toen ik zag dat Nevi een SRM-opleiding ging starten, dacht ik: ‘dat is interessant’. Ik ben de opleiding gaan doen om te leren hoe je relatiemanagement met leveranciers op een hoger plan brengt en hoe je de eerste stappen zet.”

Inmiddels zijn de vier fysieke trainingsdagen en drie online les-avonden achter de rug. Van Rooyen heeft zijn examen in de vorm van een presentatie voor de examencommissie afgelegd. Onlangs heeft hij te horen gekregen dat hij is geslaagd en hij is daarmee trotse bezitter van een officieel SRM-diploma. De opleiding is volgens Van Rooyen goed te combineren met een drukke baan. “Het is een interessant opleidingstraject, leuk om te doen. Mijn achtergrond is vooral retail en het is heel leuk met collega’s uit dienstverlening, overheid of bijvoorbeeld gezondheidszorg ervaringen uit te wisselen. Inhoudelijk is de stof boeiend. Hoe ga je zo’n traject starten en intern verkopen bijvoorbeeld. Dat je klein moet beginnen en eerst je leveranciers moet segmenteren. En een keuze moet maken met welke leverancier je gaat beginnen. Zo leer je allerlei hulpmiddelen die meteen in de praktijk toe te passen zijn.”

Partnership met leveranciers 
Voor Van Rooyen is partnership de kern van een goede relatie met leveranciers. “Dus een goede samenwerking op basis van gelijkwaardigheid: open, eerlijk en transparant. Ik denk dat je daar het verste mee komt. Dat moet van beide kanten komen en daar moet je in investeren. Als Rituals willen we de beste klant van onze leveranciers zijn, en de beste leverancier voor onze klant. We zoeken naar een duurzame samenwerking. Dat is in mijn ogen ook het fundament voor supply chain resilience. Er zijn natuurlijk altijd externe factoren die kunnen verstoren. Als je die in termen van risicomanagement kunt identificeren en in scenario’s gaat denken, kun je alternatieven zoeken. Daarvoor moet je voldoende inzicht hebben en goed met elkaar samenwerken.”

“Een goede samenwerking op basis van gelijkwaardigheid: open, eerlijk en transparant. Ik denk dat je daar het verste mee komt. Dat moet van beide kanten komen en daar moet je in investeren."
Fred van Rooyen, Programmamanager Supply Chain Development

Het delen van data in de keten is een belangrijk element in goede samenwerking, zegt Van Rooyen. “Denk aan voorraden van producten, ingrediënten en verpakkingen, maar ook aan inzicht in productiecapaciteit. We delen nu al wel voorraden en inkoop forecasten met elkaar, maar dat is op maandelijkse basis. Hoe mooi zou het zijn als we dat helemaal over en weer naadloos kunnen integreren in de eigen planningssystemen. Dat is iets waar wij de komende jaren aan willen werken. Zodat we op basis van inzicht de juiste beslissingen kunnen nemen en aan scenario planning kunnen doen.”    

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen