Nevi
Winkelwagen 0
Deal!

Impact maken met inkoop op C-level

Artikel 5 minuten oktober 2024

Met een line-up van inhoudelijke deskundigen en zes modules als pilaren is het programma van Procurement Leadership Program; de beste inkoop-MBA die geen MBA is. De Nevi-opleiding start maart 2025. Lees in dit artikel hoe het PLP programma zo is aangepast aan de eisen die deze turbulente tijd aan een inkoopmanager stelt.

Het Procurement Leadership Program is volgens program director Frank Rozemeijer "de beste inkoop-MBA, die geen MBA is". Gelijk van niveau, maar in de helft van de tijd. De Nevi-opleiding gaat in maart 2025 weer van start. Nieuw zijn de thema's supply chain management, digitalisering en verduurzaming.

De wereld draait niet om inkoop, inkoop levert een service." Dat zegt Tim Klopstra, global sourcing manager - voor zowel opex als capex bij VTTI, een mondiale speler op het gebied van op- en overslag en bewerking van petrochemische producten. "De invloed van inkoop wordt bepaald door de plaats die je inneemt in de waardeketen. Vergelijk een organisatie die grondstoffen inkoopt met een organisatie die vooral facilitaire goederen en diensten inkoopt. Om werkelijk impact te kunnen hebben, moet je de cultuur, drijfveren en ambities van de stakeholders kennen. Alleen zo kun je de juiste strategische vertaalslag maken naar stakeholders."

Tweejarige opleiding

"Besparingen, innovatie, risicomanagement, prima. Maar what's in it for them? Precies dat is voor mij de toegevoegde waarde van het Procurement Leadership Program van Nevi", vertelt Klopstra. Voor zijn huidige functie was hij European procurement manager bij Valvoline, producent van onder andere de bekende motorolie. Hij speelde toen met het idee om een MBA te volgen, maar vond een tweejarige opleiding te intensief naast zijn werk. En ook te algemeen, met te weinig handvatten om - vanuit inkoop gezien- effectief om te gaan met de verschillende stakeholders.

Vruchten plukken

Klopstra is inmiddels, naar eigen zeggen, "een van de grootste fans" van het leiderschapsprogramma. "Bij Valvoline heb ik er al direct de vruchten van kunnen plukken. De toepasbaarheid van de opgedane inzichten is hoog, en daardoor betaalt de investering in geld en tijd zich terug. Het programma is intensief, maar goed te doen in de negen maanden die ervoor staan. Wat mij betreft had het zelfs nog wel wat langer mogen duren."

Pittige uitdaging

PLP heeft zes pilaren, dat zijn de modules. Te weten: strategie, organisatie, finance, innovatie, verandermanagement en leiderschap. Voor Klopstra zijn ze in de praktijk alle zes relevant gebleken. Bij zijn nieuwe werkgever staat hij voor de pittige uitdaging om een centrale, mondiale inkoopafdeling te gaan vormen. Daarvoor moeten alle registers van zowel verandermanagement als organisatieontwikkeling en uiteraard ook leiderschap worden opengetrokken.

Sterke line-up

Wat Klopstra ook een pre vindt, is een sterke line-up van inhoudelijk deskundigen. Een van hen is Paul Iske, die ingaat op de succes- en faalfactoren bij innovatie. Voor verandermanagement is Arend Ardon betrokken, die lesgeeft op basis van "Break the Cycle', een van zijn bekende boeken. "Het staat wel vast dat ik in mijn nieuwe job een aantal van de boeken uit de opleiding er regelmatig op na zal ga slaan", aldus Klopstra. En het blijft niet alleen bij theorie; in elke module wordt ook een praktijkcasus besproken door een CPO en na elke twee modules schrijven de deelnemers een essay waarin ze de aangereikte theorie naar hun eigen praktijk vertalen.

''Programma is aangepast aan eisen die deze turbulente tijd aan de inkoopmanager stelt''
Frank Rozemeijer, Program director PLP


Herijking

In maart 2025 gaat een nieuwe editie van PLP van start. Frank Rozemeijer, Nevi-inkoophoogleraar aan Maastricht University, is sinds 2012 program director. Het programma begon in 2003 als Nevi 3. Eerst onder leiding van toenmalig Nevi-inkoophoogleraar Arjan van Weele en later van Finn Wynstra, hoogleraar aan RSM Erasmus Universiteit. In 2012 vond een herijking van het programma plaats en een jaar later zag PLP het licht in Maastricht.

Rozemeijer: "Uitgangspunt is een deep dive in procurement vanuit een outside-in perspectief. Met C-level vraagstukken als belangrijkste vertrekpunt. De 'L' staat voor strategisch én persoonlijk leiderschap, wat topmanagers in een MBA ook meekrijgen. In onze opleiding is het echter scherp toegesneden op de inkoopmanager, en dat in negen maanden tijd."

Juiste vragen stellen

Rozemeijer: "Dit is eigenlijk de beste inkoop-MBA die geen MBA is. Het is qua niveau gelijk, maar vraagt slechts de helft van de tijd." Theorie (door de inkoophoogleraar ready-to-use theories genoemd) en praktijk, waarbij voor elk van de zes onderwerpen externe (niet-inkoop) professoren worden ingeschakeld. "Bovenliggende doelstelling" is volgens Rozemeijer niet zozeer panklare antwoorden te geven, maar deelnemers in staat te stellen de juiste vragen te stellen. Om ze anders te laten kijken naar de inkoopfunctie en hun organisatie, om de bril van het topmanagement op te leren zetten. Want wie anders kijkt, gaat andere dingen zien, kan zich beter verplaatsen in de stakeholders en komt zo beter met ze in contact.

Grote organisatie

Rozemeijer noemt de opleiding "uniek in de wereld". Jaarlijks zijn er zo'n tien tot twaalf deelnemers, uit zowel de private als de publieke sector: de zes hoofdonderwerpen hebben per slot van rekening een universeel karakter. De organisatie achter PLP telt zo'n dertig medewerkers, die op de een of andere manier betrokken zijn als programmacoördinator, coach, docent, gastspreker, beoordelaar of jurylid. Een grote organisatie voor een relatief klein programma.

Drie grote thema's

Jaar op jaar krijgt het leiderschapsprogramma een hoge beoordeling van deelnemers (een 9 uit 10) en de meeste alumni maken na afronding mooie stappen in hun carrière. Dat laat onverlet dat de vinger aan de pols wordt gehouden. Dat heeft voor de komende editie 2025 ook weer tot enige aanpassingen geleid. Nieuw is de introductie van drie grote thema's: supply chain management, digitalisering en verduurzaming. Thema's die juist binnen inkoop een steeds grotere rol gaan spelen en dus belangrijk zijn voor het vak in de toekomst. Deze thema's worden ingebracht in de diverse modules.

Personal coaching

Een belangrijk element binnen de opleiding is personal coaching en dat blijft zo. Ook in de nieuwe editie wordt dat gedaan door Bas van Rossum. Rozemeijer: "Bas is een coach die veel met salesteams werkt, en juist die ervaring is voor onze deelnemers zeer relevant. Per slot van rekening heeft inkoop ook wat te verkopen aan de stakeholders". Naast de persoonlijke coaching krijgen de deelnemers nu ook meer inhoudelijke coaching met de focus op welke (inkoop)strategie het beste werkt om impact op C-level te realiseren binnen hun eigen organisatie.

Turbulente tijd

Deelnemers kunnen zelf onderwerpen aandragen en verder uitwerken in hun essays en het value-4-businessproject. Die behoefte kwam volgens Rozemeijer uit de recente evaluatie met oud-deelnemers. Een coachingsvraag kan dan zijn hoe je door duurzame inkoop omzetverhoging en/of margeverbetering kunt realiseren. Kortom: PLP staat stevig op zijn zes pijlers. De inrichting heeft een update gekregen en is aangepast aan de nieuwe eisen die deze turbulente tijd aan de inkoopmanager stelt. 


Meer informatie

Meer informatie over PLP is te vinden en aan te vragen via de PLP pagina op onze website. Voor specifieke vragen kun je ook contact opnemen met Rob van Vroenhoven: r.vanvroenhoven@nevi.nl.

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen