
Jurriaan Lombaers
SVP & CPO
Air France - KLM
De invoering van de CSDDD is een feit. Het is raadzaam voor de Chief Procurement Officer van een grote onderneming nu al specifieke actieplannen in gang te zetten om in de toekomst te kunnen voldoen aan de vereisten van die wetgeving. Uit literatuuronderzoek blijkt dat de invoering ertoe zal leiden dat CPO’s hun inkoopstrategie dienen aan te passen met onder andere een meer gedetailleerde risk assessment over de belangrijkste zakelijke partners. In de portfolio van leveranciers zullen meer veranderingen doorgevoerd worden en het monitoren van leveranciers zal complexer worden. Transparante externe rapportage over impact op mensenrechten en klimaat wordt vereist. Bij constatering van negatieve impact op mensenrechten en klimaat, moeten ook de gepaste maatregelen genomen worden. Kortom, de invoering is complex en vraagt veel voorbereiding. Ondernemingen hebben de keuze om reactief te volgen of meer proactief voorop te lopen. Ik pleit er voor om bij de CSDDD invoering proactief voorop te lopen. Allereerst omdat dit past in een beweging waar ondernemingen long-term value creation dienen na te streven voor alle stakeholders en niet alleen de financiële shareholders. Een ander voordeel is dat de koplopers meer tijd hebben om de CSDDD invoering efciënt in te richten. Dit is essentieel, omdat het niet de verwachting is dat eindgebruikers extra willen gaan betalen voor de kosten van deze nieuwe wetgeving. Na invoering van de CSDDD zal werkelijke impact op klimaat en mensenrechten veel transparanter worden. Grote ondernemingen dienen actie te nemen om de eventuele negatieve impact te mitigeren. Ondernemingen die dit niet doen, lopen risico op reputatieschade. Ondernemingen die nu al proactief starten, hebben meer tijd om zich gedegen te verdiepen en de juiste keuzes te maken en zullen zich onderscheiden van bedrijven die later starten.
Wij vroegen aan vier bedrijven die onder de ketenwet vallen hoe zij tegen deze wet aankijken