Conflicthanteringstijl waarbij een individu zich aanpast en daarbij zijn eigen belangen verwaarloost om tegemoet te komen aan die van anderen. Er zit een element van zelfopoffering in. Aanpassen kan de vorm aannemen van onzelfzuchtige edelmoedigheid of van liefdadigheid, of van gehoorzamen terwijl men dat liever niet zou doen.
Bij onderhandelingen: de interne belanghebbenden die zelf niet deelnemen aan een onderhandeling vormen de achterban van de onderhandelaar.
Luistervaardigheid waarbij de luisteraar zich openstelt voor wat de ander zegt door middel van luisterhouding en het stellen van de juiste vragen.
Theorie die stelt dat mensen eigen belangen en doelen hebben en die in de arbeidsorganisatie nastreven. Om die belangen en doelen te bereiken, zullen ze coalities sluiten en aan machtsvorming doen. Ieder individu of iedere groep zal trachten zijn beslissingsinvloed te behouden of te vergroten.
Onderdeel van het communicatieplan om de houding en rol van de actoren gedurende het proces vast te stellen.
De eerste stap in conflictbeheersing om escalatie tegen te gaan.
Geeft in een afroepovereenkomst of raamovereenkomst aan hoe de administratieve invulling en het gehanteerde systeem van het afroepen is.Zie ook afroepovereenkomst, raamovereenkomst.
Plan ter voorbereiding van een onderhandeling. Het plan bestaat uit drie onderdelen:1. hoe openen wij de onderhandeling en wat zijn de belangrijkste agendapunten;2. welke aanvullende informatie willen wij in de eerste fase van de onderhandeling graag van de andere partij krijgen;3.