Nevi
0
Nieuws

"Verstoring toeleveringsketen zorgt voor 9% kwaliteitsdaling"

Nieuws 2 minuten 28 augustus 2020

Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat verstoringen in organisaties kunnen leiden tot kwaliteitsverlies.

Bryan Klein, onderzoeksdirecteur bij de Gartner Supply Chain Practice: “Covid-19, digitale transformatie, plotselinge sluiting van faciliteiten of een uitbreiding naar een nieuwe markt - al die incidenten verstoren supply chain-organisaties. Een sterke kwaliteitscultuur is van cruciaal belang in tijden van transformatie."

"Kwaliteitsleiders moeten strategieën vinden om hun kwaliteitsniveau tijdens verstoringen te behouden."
De enquête verzamelde meer dan 1.200 reacties van werknemers die onlangs een verstoring hadden ervaren, en interviewde kwaliteitsleiders om te ontdekken hoe ze een kwaliteitscultuur konden handhaven.

Gartner identificeerde effectief beheer van de prioriteiten van de toeleveringsketen als de "meest impactvolle actie" om de productkwaliteit tijdens onderbrekingen te waarborgen. Slechts 27% van de organisaties helpt werknemers echter "om te gaan met de onvermijdelijke spanningen tussen tegenstrijdige prioriteiten".

Primaire strategieën om de productkwaliteit tijdens verstoringen te behouden, zoals het versterken van het belang van kwaliteit en toegang tot trainings- en kennishubs, "hebben weinig tot geen impact", aldus Gartner.

Meer dan 70% van de respondenten zei dat concurrerende prioriteiten toenamen tijdens verstoringen van de toeleveringsketen, dus "alleen het versterken van het belang van kwaliteit vaak aan dovemansoren gericht".

Kwaliteitstools worden ook minder effectief omdat na "veranderingen in prioriteiten en omstandigheden tijdens de verstoring, werknemers niet zeker weten of de tool nog steeds relevant is en stoppen ze ermee te gebruiken", aldus Klein.

Gartner stelt dat organisaties alternatieve maatregelen moeten nemen om de kwaliteit tijdens verstoringen te waarborgen, bijvoorbeeld door werknemers beter uit te rusten om met tegenstrijdige prioriteiten in de toeleveringsketen om te gaan. Ze moeten duidelijke richtlijnen geven over welk kwaliteitsniveau vereist is door middel van categorieën als "moet kwaliteit hebben" en "kan kwaliteit hebben".

Klein zei: “Het helpt als senior leiders de spanningen tussen prioriteiten erkennen. Het is belangrijk om te weten dat van werknemers niet wordt verwacht dat ze meerdere prioriteiten tegelijk optimaliseren.

"Soms is het oké om tussen prioriteiten te kiezen, zoals een afnemende marktintroductietijd bij een aanzienlijke kostenbesparing."
Zijn er voor inkoop lessen te trekken uit de Corona periode?

Zijn er voor inkoop lessen te trekken uit de Corona periode?

René van den Hoven, relatiemanager bij Nevi, geeft zijn visie op de toekomst.

Meer informatie

Meer informatie
Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren