Afkorting van total cost of ownership. Zie aldaar.
Afkorting van total cost of ownership. Zie aldaar.
Je gebruikt een TCO-analyse om een goed beeld te krijgen van de totale kosten die gepaard gaan met een inkooptransactie. Denk bijvoorbeeld aan:
In tabel 3.1 zijn enkele van deze kosten uitgewerkt met voorbeelden. Hoewel deze opsomming van kosten handvatten voor identificatie geeft, is het identificeren van de werkelijke totale kosten vaak verre van eenvoudig.
Bij het bepalen van de totale kosten kun je ook het concept van de ‘prijsberg’ gebruiken (afbeelding 3.1). Deze prijsberg geeft de ‘onder de oppervlakte’-kosten weer, die vaak geschat worden op ongeveer 80 procent van de totale kosten. Dat illustreert het belang van het kijken naar deze verborgen kosten. De prijs is slechts het topje van de ijsberg. Dus het topje van de totale kosten. Veel bedrijven houden bijvoorbeeld geen rekening met verwijderingskosten, terwijl die toch aanzienlijk kunnen zijn.
Talrijke studies bevestigen dat de initiële aankoopprijs vaak het kleinste onderdeel van de totale kosten van een bedrijf is. Voor industriële apparatuur zoals pompen, ventilatoren of tandwielkasten, laat een rapport van Accenture Consulting bijvoorbeeld zien dat de aankoopprijs slechts 12 procent van de totale kosten vertegenwoordigt (Kapur, & Dedonatis, 2001).
Bij waardeanalyse onderzoek je in detail of alle componenten, halffabricaten, eindproducten en service de beoogde functionaliteit bieden tegen de laagst mogelijke totale kosten. Deze methode wordt hoofdzakelijk toegepast aan de inkoopkant van organisaties. De essentie van waardeanalyse is dat je de laagste totale kosten zoekt waarbij een product of dienst voldoet aan alle verwachtingen van de inkopende organisatie ten aanzien van tijd, plaats en kwaliteitsbeleving.
Waardeanalyse wordt traditioneel gebruikt bij producten, maar er is geen reden waarom je deze aanpak niet zou kunnen toepassen bij diensten. Het primaire doel van waarde-analyse is om de waarde van het product of de dienst te laten stijgen tegen de laagst mogelijke kosten, zonder daarbij op kwaliteit in te boeten.
Voordat er een nieuw product geproduceerd gaat worden, is het van belang om value engineering uit te voeren. Bij value engineering wordt van alle onderdelen en materialen van het toekomstige product getoetst of ze de juiste functie voor de klant vervullen, tegen de laagst mogelijke kosten. Zo voorkom je overspecificatie en zorg je ervoor dat er bij de verkoop voldoende marges overblijven. Productontwikkelaars gebruiken weliswaar al hun kennis, ervaring en intuïtie om de gevraagde functionaliteit tegen de gewenste kosten te leveren, maar toch blijken er in de praktijk regelmatig zaken in specificaties te sluipen die onnodige prijsconsequenties hebben (soms zelfs merknamen).
Hoewel value engineering vooral gericht is op het snijvlak tussen functionaliteit en kosten, wordt bij deze methode de functionaliteit nooit ondergeschikt gemaakt aan het bereiken van lagere kosten.
Value engineering wordt nog te weinig toegepast, vaak onder het mom van ‘daar hebben we geen tijd voor’. Nieuwe productontwikkelingen staan inderdaad vaak onder tijdsdruk. Daarom is het belangrijk dat je als inkoper snel en adequaat reageert op vragen van ontwikkelteams over kosten, beschikbaarheid op de markt, capaciteit, enzovoorts. Om een waardevolle inbreng te kunnen hebben, is het absoluut nodig dat inkoop vroeg bij ontwikkeltrajecten wordt betrokken. Alleen dan is er voldoende tijd om gedegen marktonderzoek te doen.
Er zijn goede redenen waarom inkoop het uitvoeren van value engineering zou moeten initiëren, promoten en zelfs sponsoren (dat geldt trouwens ook voor waardeanalyse):