Wat is procurement en is er een verschil tussen de termen procurement, purchasing en inkoop? We leggen uit waarom procurement van toegevoegde waarde is voor jouw organisatie.
Wat betekent procurement?
Procurement wordt gedefinieerd als: activiteiten gericht op het beheersen en sturen van de inkomende goederenstroom tot aan het moment dat de goederen in productie worden genomen. Procurement is een ruimer begrip dan purchasing en omvat tevens materiaalbehoefteplanning, voorraadbeheer en transport. Bij procurement wordt er goed nagedacht voordat de aankoop wordt gedaan. Procurement is van grote toegevoegde waarde voor organisaties. Waarom dit zo belangrijk is voor het succes van een organisatie, lees je hieronder.
Procurement meer dan operationeel regelen van inkoop
Procurement management is dus meer dan het operationeel regelen van inkoop. Organisaties die het procurement proces goed inzetten, begrijpen wat de belangrijkste doelstellingen van de eigen organisatie zijn en weten de organisatiestrategie te verbinden met die van leveranciers en eindklanten. Procurement draait om het daadwerkelijk toevoegen van waarde aan zowel interne- als externe processen.
Als inkoopmanager kun je op heel uitlopende terreinen waarde creëren voor je organisatie en de maatschappij. Je kunt toeleveringsrisico’s verkleinen, bijdragen aan productinnovatie, samen met leveranciers je schouders zetten onder verduurzaming en zo een bijdrage leveren aan het commerciële resultaat en het bedrijfsresultaat. Als inkoopprofessional ben je bezig met maatschappelijk relevante zaken.