Kansen in de supply chain
Dat het vandaag de dag juist die bedrijven zijn die moeite hebben om vacatures te vervullen, vindt ze niet vreemd. “De jongere generatie is veel bewuster opgegroeid. Zij willen niet meer werken bij bedrijven die vervuilend zijn. Ze willen liever impact maken op maatschappelijk terrein. En dat kunnen ze als ze kiezen voor het inkoopvak.” Organisaties die maatschappelijke impact hoog in het vaandel hebben staan, kapen vandaag de dag de jonge talenten weg voor de neus van de bedrijven die hier minder aandacht voor hebben. De ‘war on talent’ is slechts één van de businessredenen om duurzamer te gaan opereren, zegt ze. “Want MVI biedt natuurlijk ook gewoon kansen.”Een mooi voorbeeld is Kipster, een eierproducent die op alle fronten duurzaamheid omarmt: dierenwelzijn, haantjes sparen, de kringloop sluiten. Zij zien dat voor onze lage voedselprijs elders een hoge prijs wordt betaald: door het milieu, de dieren, de boeren, onze kinderen. Toen Lidl besloot de Kipster-eieren te gaan verkopen, koppelden zij daar meteen een campagne aan. Een ander voorbeeld is MUD Jeans, een klein Nederlands bedrijf dat jeans recyclet. Zij haalden met IKEA een hele grote klant binnen die hun stof gebruikt voor een bankhoes. Door de enorme schaalvergroting kan MUD Jeans samen met zijn leverancier ineens meer investeren in het verder verduurzamen van het productieproces van de jeansstoffen.
Creëer innovatieruimte
Van IJsselmuide: “Deze voorbeelden laten zien dat je als inkoper impact kunt hebben, maar dat het nooit lukt om in één keer alles goed te doen. Dat hoeft ook niet. Doe het stap voor stap. Dat lijkt heel logisch, maar ik merk in mijn rol als Nevi-docent dat studenten makkelijk redenen aandragen om iets niet te doen. Iets wat nieuw is wekt nu eenmaal snel weerstand op. Als het in de les bijvoorbeeld gaat over elektrische auto’s dan zeggen ze: maar de productie van accu’s is heel vervuilend en je kunt ze nog niet goed recyclen. Mijn antwoord is dan: ja, dat is zo. Maar je gaat in de eerste plaats elektrisch rijden om de CO2-uitstoot te verminderen. Als er voldoende elektrische auto’s zijn, dan wordt het vanzelf voor producenten interessant om na te denken over recycling van accu’s. Geen enkel bedrijf investeert daarin als er geen accu’s zijn om te recyclen. Je moet een eerste stap zetten om stappen van anderen uit te lokken. Het gaat niet meteen perfect en dat hoeft ook niet. Geef ruimte aan innovatie.”Juist op dat vlak speelt inkoop een cruciale rol, vindt zij. “In de eerste plaats omdat inkoop een spin-in-het-web-functie vervult en belangen van meerdere stakeholders bij elkaar brengt. Maar ook omdat inkoop onderdeel uitmaakt van de supply chain. In veel supply chains wordt schaarste de belangrijkste uitdaging in de komende jaren. Het leeuwendeel van onze grondstoffen komt uit China. Nu de Chinezen zelf meer van die grondstoffen in hun eigen productie en consumptie gaan gebruiken, blijft er minder over voor het westen. Daarnaast wordt transport een steeds grotere uitdaging. We zullen dus meer toe moeten naar lokale productie met lokale grondstoffen. Recycling is een goede manier om die grondstoffen te winnen. Het mes snijdt dan aan twee kanten: je bent minder afhankelijk van andere landen voor je inkoop en je biedt een oplossing voor het afvalprobleem.”