Nevi
0
Nieuws

Vierde bootcamp LOF brengt Limburgse partners dichter bij korte en duurzame foodketens

Nieuws 18 juli 2020

De LOF Bootcamp maakt deel uit van een reeks van acht bootcamps van november 2019 tot december 2020.

Kasteel De Keverberg aan de Maas in Kessel, een van de oudste kastelen van Nederland, dat verbouwd is tot een moderne evenementlocatie, vormt dinsdag 7 juli het inspirerende decor voor de vierde Bootcamp LOF. LOF staat voor het Limburgs Offensief Food. Zo’n 30  deelnemers buigen zich over de opdracht om voedselketens transparanter te maken en te verkorten, meer gebruik te maken van streekproducten en producenten een eerlijke prijs voor hun lokale product te betalen.

Tekst gaat verder onder deze impressievideo


De LOF Bootcamp maakt deel uit van een reeks van acht bootcamps van november 2019 tot december 2020. Inspiratie, feedback, leren, ontwikkelen, outside the box denken en creativiteit staan centraal, met als doel om samen te bouwen aan een transformatie van de handel met een eerlijke prijs. LOF is een initiatief van Provincie Limburg, Rabobank, F-Fort, Diverzio en Nevi en wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling.

De presentatie en leiding is in handen van programmamanagers Jordie van Berkel, oprichter en verandermanager F-Fort en Karin van IJsselmuide, manager maatschappelijke programma’s van Nevi. De deelnemers vertegenwoordigen Limburgse organisaties en bedrijven in de gehele handelsketen. Zo nemen er inkopers en contractmanagers deel van onder andere provincie Limburg, Maastricht UMC en Hogeschool Zuyd, cateraars, landbouworganisaties en vertegenwoordigers van agrariërs. Vier deelnemers die vandaag niet fysiek aanwezig kunnen zijn, nemen via een digitale verbinding deel aan de sessie.


Inspirerende presentaties

In haar opening blikt Jordie terug op een enerverende periode. Na de laatste bootcamp brak de coronacrisis uit. Ook op de aanwezige bedrijven heeft dit een grote impact gehad, met voor sommigen een enorme inkomstendaling tot gevolg. Een aantal deelnemers delen daarover hun ervaringen. Er zijn diverse presentaties. Jasper Mattijssen, managing director van energieleverancier CNS trekt een inspirerende parallel tussen het leveren van duurzame energie en de verkorting van ketens in de food-sector. Maartje Beijsens van ‘La Saison Culinaire’ vertelt hoe haar stichting streekproducten onder de aandacht brengt via een virtuele hub en met welke belemmerende belangen de stichting daarbij te maken krijgt.
En een film wordt vertoond over modelboerderbij ‘Bodemzicht’, een regeneratieve boerderij die biodiversiteit vergroot, vruchtbare bodemgrond creëert, CO2-positief is en in alle aspecten samenwerkt met de natuur.


True pricing en transparantie

In een eerdere Bootcamp hebben de deelnemers kennisgenomen van het begrip True Pricing. Hen werd gevraagd om voor hun eigen organisatie in een infographic weer te geven wat er bekend was over de herkomst en duurzaamheid van producten, wijze van distributie, transport, opslag verpakkingen etc. Hogeschool Zuid en Provincie Limburg samen met cateraar Albron presenteren hun resultaten voor de overige aanwezigen.

“Er is veel losgekomen in de ochtend”, constateert Jordie. “We hebben veel informatie gedeeld. Je ziet dat dat mensen raakt. Verder valt op dat deelnemers vaak denken dat ze al transparant en duurzaam bezig zijn, maar als je doorvraagt blijkt dat toch beperkt en soms slechts een marketingverhaal.”

Ook Karin ziet dat transparantie nog ontbreekt. “Het blijkt moeilijk te zijn om achter data te komen. De logistiek zien deelnemers ook als een belemmering. Daar hebben we nog wat in te doen. We zien dat mensen enthousiast zijn en aan de bak willen”.

Bootcamper Evy Blom is als contractbeheerder bij de Provincie Limburg verantwoordelijk voor de inkoop van facilitaire diensten, waaronder de catering. In het contract met Albron, die vandaag ook aanwezig is, zijn al minimale duurzaamheidseisen opgenomen, zoals streekproducten en gezonde producten. Evy: “We zijn al best ver en hebben veel informatie beschikbaar. We hebben een goede samenwerking met onze cateraar. Maar er valt nog veel te leren over true pricing, wat voor mij nog een onbekend begrip was. Het is leuk om met diverse deelnemers van opdrachtgevers- en opdrachtnemerskant daarover ervaringen uit te wisselen. Ook over communicatie is nog wat te leren. Want wij kunnen wel heel veel willen, maar hoe krijg ik de klant in ons restaurant zover dat zij ook biologische en streekproducten willen eten”.


Brood, rundvlees en appels

Na een smakelijke lunch trapt Karin het middagprogramma af. Zij geeft toelichting op een nieuwe opdracht en vraagt de deelnemers om voor drie productgroepen ‘Brood’, ‘Rundvlees’ en ‘Appels’ te noteren welke stakeholders, welke invloed hebben in de keten. In drie groepen en een online groep gaan de deelnemers gewapend met flipoverbladen en viltstiften aan de slag.

“Vaak kunnen de deelnemers wel de organisaties benoemen”, ziet Karin. “Maar wie nou echt de personen, de echt essentiële schakels zijn, dat vinden ze lastig. Een volgende stap is het zoeken naar een alternatief. De belangrijkste partners in de keten zijn de boer, groothandel en eindafnemer. Sommige andere stakeholders vinden de deelnemers belangrijk, maar zijn zij misschien toch ook vervangbaar? Daarover zetten we de mensen aan het denken.”

Jordie ziet hier en daar ongemak tussen de deelnemers. “Het inzicht in de spelers legt tegenstrijdige belangen bloot. Op het gebied van aanbod van streekproducten is er veel concurrentie en de groothandel zal een partij blijven. Ze willen graag samenwerken, maar er speelt ook een commercieel belang, waardoor ze elkaar in een klem houden. Het is mijn rol dat bloot te leggen en het gesprek daarover te voeren.”


Progressie in de Bootcamps

Richard van der Snoek, business innovatie manager, is als initiatiefnemer vanuit de Rabobank bij verschillende bootcamps geweest. Hij bemerkt progressie. “In de eerste sessie waren deelnemers nog erg aan het aftasten.”, vertelt hij. “Wie zit er aan tafel en wat kunnen we voor elkaar bekekenen? Nu weten inkopers en agrariërs ook daadwerkelijk elkaar te vinden en ontstaan er al mooie initiatieven”.


De ervaringen uit de bootcamps leveren deelnemer Jesse Kuijpers veel op. Door de Corona-crisis zag hij helaas de omzet van zijn cateringbedrijf Tuck Tuck (naar een franchiseformule uit Zwitserland) sterk dalen. Hij besloot te stoppen en maakte een doorstart met een nieuw bedrijf ‘Jesse Fresh’ met de focus op lokale gezonde en verse producten. “Samenwerking is key, zeker in deze periode” vindt Jesse. “De boeren en de cateraars staan onder druk. Hoe mooi is het als we alle schakels kunnen weglaten en 1 op 1 handel kunnen doen met de plek waar de producten vandaan komen. Daar komen we stapje voor stapje dichterbij.”


De programmamanagers zijn tevreden na afloop van de derde Bootcampdag. Jordie “We zien openheid in het gesprek, de wil om stappen te zetten en het geloof om met elkaar het verschil te kunnen maken. Iedereen voelt dat dit een innovatief proces is, waarbij ze zelf onderdeel zijn van iets gaafs”.

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen