Het bedrijf zegt de principes van de circulaire economie te verankeren in zowel de verpakkingen als de samenstelling van de grondstoffen voor de producten.
De meeste reinigings- en wasproducten die vandaag de dag beschikbaar zijn, bevatten chemicaliën die gemaakt zijn van fossiele brandstoffen, een niet-hernieuwbare bron van koolstof. Dit eerste initiatief - Clean Future - is een cruciale stap in de richting van Unilevers belofte om in 2039 de netto-uitstoot van haar producten tot nul te reduceren. De chemische stoffen die worden gebruikt in de schoonmaakproducten van Unilever vormen het grootste deel van hun CO2-voetafdruk (46%).
Peter ter Kulve, Unilever's President Huishoudelijke Verzorging: "Als industrie moeten we onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen doorbreken, ook als grondstof voor onze producten. We moeten stoppen met koolstof van onder de grond wanneer er voldoende koolstof op en boven de grond is.”
Aan de afdeling inkoop is de opdracht een en ander te monitoren en te borgen in duurzame inkoopprogramma’s. Marc Engel, chief supply chain officer: “Kritisch voor het succes van deze ambitie is natuurlijk de samenwerking in de hele waardeketen met onze partners. Schone kleren en een schoon huis mogen niet ten koste gaan van de gezondheid van de planeet...”
Unilever zegt 1 miljard euro in te zetten voor Clean Future, voor de financiering van biotechnologisch onderzoek, het slim gebruik CO2 en afval als grondstof, en de toepassing van koolstofarme chemie. Ook zal een deel van geld naar marketingcommunicatie gaan, want de consument moet de nieuwe producten uiteindelijk wel omarmen.
Centraal in Clean Future staat Unilevers zogeheten 'Carbon Rainbow'. Niet-hernieuwbare fossiele koolstofbronnen (in de Carbon Rainbow geïdentificeerd als zwarte koolstof) zullen worden vervangen met behulp van afgevangen CO2 (paarse koolstof), planten en biologische bronnen (groene koolstof), bronnen uit zee, zoals algen (blauwe koolstof) en uit afvalstoffen teruggewonnen koolstof (grijze koolstof).