Amerikaanse bedrijven met activiteiten in China zetten zich schrap voor de financiële gevolgen van het nieuwe coronavirus. Bijna een kwart verwacht minimaal 16 procent minder omzet. Een aantal bedrijven brengt de productie uit China over naar andere landen als Taiwan of India. Veel fabrieken in China zijn noodgedwongen gesloten. Ook in Europa worden de gevolgen merkbaar. Eén van de Europese fabrieken van Fiat Chrysler Automobiles komt vermoedelijk al binnen een paar weken stil te liggen door een tekort aan onderdelen uit China.
Lagere groei Chinese economie
De economische gevolgen van het nieuwe coronavirus kunnen groter uitpakken dan eerder geraamd als de virusuitbraak in maart niet onder controle is. Dat zegt S&P Global. Deze kredietbeoordelaar voorspelde begin februari dat de economische groei in China dit jaar mogelijk terugzakt tot 5 procent, van 6,1 procent vorig jaar. De kredietbeoordelaar stelt nu dat ze er bij hun voorspellingen op rekenden dat de virusuitbraak in maart weer onder controle zou zijn. Als dit niet lukt, dan zullen de cijfers naar beneden moeten worden bijgesteld.
Meepraten
Het coronavirus beïnvloedt de internationale supply chain meer en meer. Media berichten dagelijks over naderende lege schappen en stille productielijnen. Zie je in jouw organisatie ook (al) problemen opdoemen en ben je op zoek naar collega's waarmee je kunt sparren? Op de Nevi online community kan je een oproep of vraag plaatsen en in contact komen met peers.
Gerelateerde artikelen over de impact van het corona-virus op de supply chain:
- Zo reageren inkoopteams op de coronacrisis
- Coronavirus: 4 dingen die je nu moet doen als inkoopprofessional
- COVID-19 virus een illustratie van onderlinge afhankelijkheid
- Corona-virus bedreigt toelevering grote Europese autofabrikanten
- Coronavirus: How to Secure Your Supply Chain (Gartner)
- Coronavirus raakt ook Nederlandse ondernemers (analyse Abn Amro)