Van de Nederlandse landbouwbedrijven levert 10% hun producten rechtstreeks of via één tussenschakel aan de consument. In de biologische landbouw ligt deze korte-ketenverkoop met ruim een derde hoger. Van de wijngaardbedrijven levert 69% rechtstreeks aan de consument, bij varkensbedrijven is dat 3%. Dat blijkt uit een analyse van de cijfers van de Landbouwtelling 2017 van het CBS.
Rechtstreeks of via één schakel
Van de ruim 5.700 landbouwbedrijven die rechtstreeks of via één tussenschakel leveren aan de consument, haalt 43% de helft of meer van de bruto opbrengst uit deze directe verkoop. Bij geitenbedrijven is dat met 61% het hoogst. Bij melkveebedrijven is het 57% en bij wijngaardbedrijven 55%. Twee derde van de pluimveebedrijven die rechtstreeks verkopen aan de consument, haalt 10% of minder van de totale bruto opbrengst uit een ultrakorte supply chain.
Korte-ketenverkoop
Bij een korte keten leveren landbouwbedrijven rechtstreeks of via één tussenschakel producten aan de consument. Dit verloopt bijvoorbeeld via een boerderijwinkel, een automaat aan de weg of door directe levering aan de horeca. Maar ook zelfpluktuinen en -boomgaarden vallen onder deze korte-ketenverkoop.
Kijkje in de keuken bij Friesland Campina
NEVI Kring NoordWest nam een kijkje in de keuken bij Friesland Campina. Daarover verscheen het verslag 'Duurzame keten essentieel voor bedrijfssucces' in inkoopvakblad Deal!.
Van boer tot eindproduct: bedrijven in de voedselindustrie hebben doorgaans zeer ingewikkelde supply chains met tal van risico’s als prijsstijgingen en reputatieschade. Duurzame ketens en verstandige sourcing moeten risico’s zo veel mogelijk beperken. Lees het hele verslag in het NEVI Kennislab.