Nevi
0
Nieuws

Spanning retailers en toeleveranciers in de keten

Nieuws 20 september 2018

Supermarkten en andere food retailers zijn maar beperkt tevreden over de samenwerking met toeleveranciers. Dat blijkt uit onderzoek onder 26 food retailers, uitgevoerd door Slimstock samen met Nyenrode. Retailers zeggen regelmatig te laat of onvolledig te worden beleverd en waarderen de samenwerking gemiddeld met een magere 6+. Een kwart geeft de ketensamenwerking met de voedingsmiddelenindustrie zelfs een onvoldoende. Volgens Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management aan Nyenrode, h

Supermarkten en andere food retailers zijn maar beperkt tevreden over de samenwerking met toeleveranciers. Dat blijkt uit onderzoek onder 26 food retailers, uitgevoerd door Slimstock samen met Nyenrode. Retailers zeggen regelmatig te laat of onvolledig te worden beleverd en waarderen de samenwerking gemiddeld met een magere 6+. Een kwart geeft de ketensamenwerking met de voedingsmiddelenindustrie zelfs een onvoldoende. Volgens Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management aan Nyenrode, heeft dit te maken met de gebrekkige bereidheid om keteninformatie te delen.


Meer flexibiliteit nodig


Twee op de drie retailers geven aan dat bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie regelmatig capaciteitsproblemen hebben, bijvoorbeeld bij promoties. Ruim de helft vindt dat toeleveranciers flexibeler moeten zijn bij urgente problemen. Op de vraag of ze bereid zijn om meer informatie met toeleveranciers te delen, zeggen de onderzochte retailers volmondig ja. Tenminste als het gaat om informatie over promoties (92%) en toekomstige bestellingen (85%). Slechts 27% is bereid om ook de Point of Sale (POS)-gegevens uit de winkels met ketenpartners te delen.


Te grote efficiency drive


“Er wordt vaak gedacht dat bedrijven in de fast moving consumer goods voorop lopen met ketensamenwerking, maar de praktijk blijkt weerbarstig”, constateert Van der Veen. “Het feit dat er zoveel capaciteits- en flexibiliteitsproblemen zijn, doet de vraag rijzen of de keten wel is ingericht op flexibiliteit. Misschien wordt alles teveel door efficiency gedreven. Retailers hebben een flinke bereidheid om data te delen, maar dat ze juist terughoudend zijn met POS-data is geen goede zaak. De essentie van een goed werkende supply chain is dat die geheel door de consumentenvraag wordt gedreven en de POS-data geven die juist het beste weer.”


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren