Dit jaar was het thema van het NEVI Nyenrode Congres ‘De rol van inkoop in een snelgroeiend bedrijf’. Het congresthema werd behalve door Bob Kroeskop, head of procurement van HelloFresh met veel verve ingevuld door Patrick van Buuren, head of EMEA strategic sourcing van Uber en Iris van der Harst, procurement manager van bol.com.
Klik hier voor het fotoverslag en bekijk de video impressie hieronder.
Solide supply base als speerpunt
Leverancier van maaltijdboxen HelloFresh groeit heel hard. Dat plaatst inkoopmanager Bob Kroeskopvoor uitdagingen. ‘Niet alle toeleveranciers kunnen onze groei bijhouden’, vertelde hij. ‘Dan proberen we ze bij de hand te nemen. Dat lukt niet altijd: sommige leveranciers haken af.’ Naar eigen zeggen heeft hij met inkoop inmiddels de omslag kunnen maken van ‘non-existent’ naar ‘faciliterend’. Een solide supply base is nu de belangrijkste speerpunt. Een les die de inkoopmanager van HelloFresh de zaal meegaf, is dat het van belang is de juiste leveranciers bij de juiste (groei)fase van je bedrijf te zoeken. Voor een jong bedrijf is het tevens van belang om je processen te verbeteren met hulp van leveranciers. Want die bestaan al langer en hebben meer ervaring.
Aanpassingsvermogen en flexibiliteit
Patrick van Buuren omschrijft de Uber-cultuur als die van een race tegen de klok: het bedrijf wil de eerste zijn met nieuwe concepten. Dat vraagt voortdurend om snelle beslissingen. Daarbij ligt de nadruk binnen het bedrijf op individuele autonomie en decentrale groei. ‘Dat is lastig voor een kleine inkooporganisatie’, vertelde de inkoopmanager van Uber. ‘Inkoop is hier vooral dealmaker, terwijl inkopers juist zorgvuldig processen willen doorlopen’, aldus Van Buuren. Dat alles vraagt om een groot aanpassingsvermogen van inkoop. Snelheid staat voorop. Dat betekent dat inkoopprocesstappen worden aangepast, of helemaal worden overgeslagen. In een snel groeiende start up is ook flexibiliteit van belang. Bijvoorbeeld in contracten. Van Buuren sprak in dit verband over ‘termination for convenience’.
Stakeholders in kaart brengen
Het centrale thema in de keynote van Iris van der Harst was de spagaat waarin procurement zit. Bij bol.com heeft ze de uitdagende opdracht om een afdeling voor de non product related-inkoop te ontwikkelen. Van der Harst bracht haar stakeholders aan de hand van Mendelow’s Matrix in kaart om zo de verschillende behoeften scherp te krijgen. Daarnaast zocht zij de stakeholders op om te onderzoeken waar inkoop toegevoegde waarde zou kunnen leveren. Dat resulteerde in vier terreinen van toegevoegde waarde: initiatief nemen, ontzorgen, administratieve ondersteuning en expertise leveren. Met dat laatste kwam ze echter in een spagaat. Want voor een belangrijke stakeholder is een jonge, kleine inkoopafdeling haast per definitie teveel generalist. De interne klant zoekt juist inhoudelijke inkoopexpertise. Daarom werkt Van der Harst nu aan de ontwikkeling van die expertise binnen haar team.