Onderzoek wijst uit dat het gebruik van serious games in onderwijs en training effectiever is als het gaat om leerprocessen en kennisbehoud dan traditionele onderwijsmethoden. Voornamelijk op de lange termijn blijkt dat mensen meer kennis onthouden door er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan dan door naar een presentatie te luisteren of boeken te lezen. Een real-life game dat gericht is op competitie tussen de spelers waarbij bepaald gedrag beloond wordt, biedt karakteristieken die via de klassieke weg moeilijk te leren zijn, maar op deze real-life manier gemakkelijker te ervaren zijn.
Zachte inkoop-skills
EU-onderzoek toont aan dat werkgevers bij werving en selectie vooral geïnteresseerd zijn in inkopers die soft skills en tacit knowledge in hun bagage hebben. Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksprojectgroep PERFECT (Purchasing Education and Research for European Competence Transfer) in het kader van het ontwikkelen van een pan-Europese inkoopcurriculum op bachelor- en masterniveau. Het universitaire onderwijs leidt inkoopstudenten vaak op met de focus op expliciete boekkennis, waarbij soft skills en tacit knowledge weinig aandacht krijgen. Om dit gat te overbruggen, heeft de Universiteit Twente een serious game ontwikkeld om haar studenten in een virtuele inkoopwereld soft skills te leren en om hen in contact te brengen met de meest recente ontwikkelingen in de inkoopwereld.
Game: vast onderdeel inkoopopleiding
Sinds twee jaar is dit inkoopspel vast onderdeel in de specialisatie inkoop van de bachelor Business Administration. Studenten in de master Business Administration: Purchasing & Supply Management kunnen het spel vrijwillig spelen, naast hun verplichte vakken. Frederik Vos, ontwikkelaar van het spel en onderzoeker aan de Universiteit Twente: ‘De student gaat als inkoper in een virtuele bierbrouwerij aan de slag en leert om een ondernemer te worden in het bedrijf. Het spel leert de deelnemers daarnaast om stakeholders tevreden te houden, een expert te worden in inkooptactieken en -strategie, de tevredenheid van leveranciers te monitoren en innovatie met leveranciers te bewerkstelligen. In kleine groepen gaan studenten samen en tegen andere groepen aan de slag om geprefereerde klant te worden en om tevreden leveranciers te hebben.’
Spel: ook voor inkooptrainingen in bedrijfsleven
De spelers krijgen direct feedback door scores of impliciet via het gedrag van de onderhandelaar. Zo wordt meer leereffect bereikt dan alleen via traditionele colleges en een studieboek. Door daarnaast in groepjes het spel te spelen, helpt het de deelnemers om de omgeving goed te analyseren voor gezamenlijke beslissingen gemaakt moeten worden om er vervolgens samen op terug te kijken. Hoogleraar Holger Schiele: ‘Naast het gebruik door studenten, is een professionele versie van het spel goed toepasbaar in trainingen in het bedrijfsleven. In dergelijke trainingen spelen deelnemers het spel in twee dagen en krijgen ze daarnaast trainingen voor de verschillende onderdelen in het spel, zoals het gebruik van inkoop-levers, leverancierstevredenheid en innovatie-inkoop.’
Beter zicht op risicomanagement
De deelnemers zijn overwegend positief. ‘Het spel heeft geholpen om mijn communicatieve vaardigheden verder te ontwikkelen omdat we samen in onze groep beslissingen moesten nemen over bijvoorbeeld inkoop-levers,’ zegt een deelnemer. Ik heb geleerd hoe we door goed samen te werken geld kunnen besparen.’ Een andere student ziet nu wat risicomanagement kan inhouden: ‘Toen een deel van de oogst mislukte en wij geen geprefereerde klant waren, kregen wij niet de hop die we nodig hadden om voldoende bier te brouwen. We beseffen ons nu hoe belangrijk het is om geprefereerde klant te zijn.’ Dit spel is een voorbeeld van de trend naar nieuwe leermethoden. Kortom: serious gaming heeft zijn eerste schreden gezet in het inkooponderwijs. Door: Marlou Stinenbosch, master student Educational Science and Technology en Business Administration (Purchasing en Supply Management) aan de Universiteit Twente.