Ondernemingen kopen dagelijks producten en/of diensten in. Aan de hand van verschillende criteria (i.e. kwaliteit, logistiek en prijs) wordt een keuze gemaakt voor het ene of het andere product en/of dienst. Het ‘inkoopmanagement’ is van cruciaal belang als men het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wil stimuleren. In veel gevallen is het aan de onderneming zelf of milieu -en sociale overwegingen (i.e. Co2 uitstoot en mensen -en arbeidersrechten), als centrale aspecten in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, meespelen in het inrichten van het inkoopbeleid van de onderneming.
Ondertekenaars van het manifest MVIO willen een impuls geven aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen door zelf Maatschappelijk Verantwoord Inkopen te garanderen en dus milieu -en sociale overwegingen een (grotere) rol te laten spelen in hun productkeuze. Over vijf jaar tijd zullen milieu -en sociale criteria, naast economische criteria, als vanzelfsprekend worden meegewogen in de keuze voor bepaalde producten en/of diensten. Daarnaast heeft NEVI begin 2011 een Denktank MVI opgericht, die de ontwikkelingen op dit vlak nauwgezet gaat volgen, coördineren en borgen.
Voorbeelden van initiatieven van ondertekenaars van het manifest MVIO zijn het inkopen van duurzame palm(pit)olie door FrieslandCampina, de ‘Sustainable Paper Policy’ van ING Bank welke leidt tot een aanzienlijke papierbesparing binnen de Bank, de bouw van een zogenaamde ‘energieneutrale’ brug door Rijkswaterstaat, de ‘Mobility Card’ van Delta Lloyd Groep welke zorgt voor duurzame mobiliteit (i.e. bespaart leaseauto’s per jaar) en het ‘Green is Cool’ project van Heineken, waarin alleen nog maar gebruik wordt gemaakt van nieuwe energiezuinige koelkasten. In navolging van 17 ondernemingen die het manifest al hebben ondertekend, zullen naar verwachting in 2011 nog tientallen organisaties volgen.
Meer over het Manifest en de initatiefnemers