Adidas kiest voor reshoring met een nagenoeg volledig geautomatiseerde fabriek in het Beierse stadje Anbach.
Vanaf 2017 gaat de fabriek op bijna 5.000 m2 sportschoenen produceren. Als de fabriek een succes blijkt te zijn, gaat het bedrijf ook in de Verenigde Staten zo’ fabriek bouwen. Op de langere termijn denkt Adidas ook aan Groot-Brittanië en Frankrijk.
Snelheid van leveren
Volgens een woordvoerder van Adidas, aan het woord in de Volkskrant, is snelheid de belangrijkste reden. “Onze klanten willen altijd de nieuwste producten. En die willen ze liefst meteen.” Adidas wil dichter bij de afzetmarkt produceren.
Groei opvangen
De nieuwe fabriek zal in de eerste instantie vooral de groei opvangen. Maakte in bedrijf in 2015 nog 300 miljoen paar schoenen, volgend jaar moeten dat er 30 miljoen meer zijn. Waar in het verleden werd gekozen voor nieuwe fabrieken in lagelonenlanden, zal dat in de toekomst dus niet meer het geval zijn.
Loonkosten
Snelheid van leveren is niet de enige overweging, zo meent Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsrecht. “In de jaren negentig keek men vooral naar de loonkosten. Daarom besteedden veel bedrijven het werk uit in Azië. Nu zien ze de nadelen zoals het kopieerrisico. Ook het imago en de discussie over duurzaamheid worden steeds belangrijker.”
Robotfabrieken
Bovendien stegen de lonen in bijvoorbeeld China, waardoor al werd uitgeweken naar landen als Vietnam en Cambodja. Ook daar zullen de lonen gaan stijgen. De oplossing zou liggen in minder arbeidsintensieve productie, met meer automatisering. Robotfabrieken worden doorgaans gebouwd in landen met hoogopgeleide arbeidskrachten.