Nederlandse term voor shareholder value. Zie aldaar.
Een methode voor organisatieverbetering. Bij benchmarking worden van een of meer organisaties die toonaangevend zijn op een bepaald gebied de prestaties en achterliggende processen en werkwijzen systematisch onderzocht. De Eigen prestaties en werkmethoden worden aan deze best practices gespiegeld om te komen tot plaatsbepaling en verbetering van het eigen presteren.
Leveranciersstrategie tussen het hefboomsegment en het strategisch segment (zie ook portfolioanalyse). Een groot deel van de inkoopbehoefte wordt gekocht bij de tot dan toe best presterende leverancier.
Vrijheid van partijen om bij een overeenkomst hun relaties te regelen op de in hun ogen best denkbare wijze, mits zij daarbij niet in strijd komen met de regels van het dwingend recht en de openbare orde of goede zeden.
Gedeeltelijk compensatorische offertevergelijkingstechniek. Offertes worden eerst op inhoudelijke criteria beoordeeld (= alle criteria behalve de prijs). De offertes die niet aan de minimumeis voor de voorlopige totaalscore voldoen, worden van het vervolg van de procedure uitgesloten. Van de overgebleven offertes wordt de offerte gekozen die het best scoort op prijs.
Nederlands: aandeelhouderswaarde. Onderdeel van waardemanagement (zie aldaar). Transacties van de organisatie moeten goed zijn voor de aandeelhouders. Organisaties die log, bureaucratisch en inefficiënt zijn, komen onder druk te staan door de aandeelhouders.
Afgekort: SCM. Management gericht op het beheersen en optimaliseren van de opeenvolgende schakels in de keten van leveranciers tot aan de klant. Bij SCM gaat het om een keten van organisaties uit een bedrijfskolom die samen inzien dat integrale besturing tot voordelen voor alle leidt. Zie ook <a href="https://kennislab.nevi.
Afkorting van value adding partnership. Zie aldaar.