Nevi
0
Nieuws

Stijging inkoopkosten door harde Brexit

Nieuws 18 januari 2018

Als het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord de EU verlaat, leidt dat volgens onderzoek van KPMG tot een hoge kostenpost voor Nederlandse bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat de kosten voor in- en uitvoer jaarlijks in ieder geval met 387 tot 627 miljoen euro zullen toenemen. Dit is exclusief nog niet te berekenen douanerechten, btw-uitgaven en nog onbekende sectorspecifieke markttoegangseisen.

Als het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord de Europese Unie verlaat, leidt dat volgens onderzoek van KPMG tot een hoge kostenpost voor Nederlandse bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat de kosten voor in- en uitvoer jaarlijks in ieder geval met 387 tot 627 miljoen euro zullen toenemen. Dit is exclusief nog niet te berekenen douanerechten, btw-uitgaven en nog onbekende sectorspecifieke markttoegangseisen.


Extra kosten 
De kosten voor bedrijven zijn uitgesplitst in kosten als gevolg van douaneformaliteiten (administratieve lasten) en kosten als gevolg van sectorspecifieke marktoegangsvereisten. De douane gaat hierbij uit van 752.000 extra import- en 4,2 miljoen extra exportaangiften die ondernemers moeten doen door een Brexit zonder akkoord. De extra kosten voor douaneformaliteiten zullen daarmee naar verwachting tussen de 78,20 euro en 126,70 euro per zending bedragen.


Sectorspecifieke kosten
Hier bovenop komen de sectorspecifieke kosten. Hiervoor is een totale kosteninschatting lastiger te maken, omdat voor elk product of dienst andere regels gelden. Om hier toch een zo  goed mogelijk beeld van te krijgen is nu onderzoek gedaan naar vlees, snijbloemen, verf, communicatiemiddelen (mobiele telefoons en routers/modems), brandblussers en accountancydiensten. Voor snijbloemen liggen deze specifieke extra kosten tussen de 120 en 190 euro per zending, verfexporteurs zijn voor registratie-, verpakkings- en classificatiekosten circa 250 tot 500 euro minimaal extra kwijt per substantie per jaar.


Focus op grenscontroles
Het onderzoek doet verschillende aanbevelingen die zich richten op het versnellen en vergemakkelijken van controles aan de grens zoals: het vergroten van de douanecapaciteit en het aantal inspectielocaties, het introduceren van een ‘fast lane’ en het onderzoeken van de mogelijkheden voor controles tijdens de boottocht naar het VK. Uiteraard hangt hier voor Nederland als geheel een prijskaartje aan. 


 



 




 




 




Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren