Goede inkopers kunnen een directe bijdrage leveren aan het strategische succes van hun onderneming. Bedrijven hebben er dus alle belang bij om hun inkoopmedewerkers naar waarde te schatten en hen alle kansen te geven om hun capaciteiten te ontplooien. Maar in de realiteit blijkt dat nog niet steeds het geval te zijn, noch qua salaris noch qua waardeperceptie.
Het centrale idee in De 8 eigenschappen voor effectief ondernemerschap van Marcum en Smith is dat managers en ondernemers niet moeten vertrouwen op consultants, maar zélf moeten denken.
In de ING sectorstudie Decentrale Overheden I (Gemeenten) van november 2004 stond samenwerking als een van de meest belangwekkende trends genoemd. In de doorlopende contacten met gemeenten, provincies en met het bedrijfsleven werd de actualiteit van dit thema nog eens bevestigd.
Het inkoopgedrag in de samenwerking met leveranciers is van vele aspecten afhankelijk. Voor de inkoper is het van belang om de verschillende typen relaties te onderkennen, de juiste samenwerking- en coördinatievorm hierbij te kiezen en deze actief te managen.
“De business outlook gegevens voor februari laten het grootste vertrouwen in de toekomst zien in elf jaar van de Nederlandse productiebedrijven. Het Nederlandse nettoresultaat voor de productieomvang is bovendien voor de vijfde keer op rij het hoogst van alle elf onderzochte EU-landen (sinds eind 2016) en de op één na hoogste van de zeventien onderzochte landen wereldwijd.
Maar liefst 651 inkopers namen de moeite om de online vragenlijst in te vullen voor onze eerste Deal!-NEVI Nationale Inkoopenquête. Hoewel de werkloosheid nog steeds oploopt, is de inkoper positief over zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Het wordt er niet makkelijker op voor de cpo. Consultants en schrijvers van het boek ‘The Next CPO: ben jij het roze schaap met 9 poten?’ Han Hendriks en Joost Scheepens spraken zo’n vijftig cpo’s en ontdekten negen rollen waartussen hij of zij moet kunnen schakelen om succesvol te kunnen zijn.
Kortgeleden verscheen delangverwachte zevende drukvan ‘Inkoop in strategischperspectief’. Arjan van Weelewerkte hiervoor samenmet Jordie van Berkel-Schoonen en Gert Walhof. DeNederlandse inkoopbijbel isstrak toegesneden op het hboonderwijsen de praktijk.