Nevi 1 Publiek

Ben jij een inkoopprofessional of inkoper in de (semi)publieke sector die de basis wil leggen voor rechtmatig en doelmatig inkopen en aanbesteden en zich verder wil ontwikkelen? Dan is deze opleiding interessant voor jou.

Wat leer je?

een inkoop- en aanbestedingsprocessen professioneel organiseren en succesvol uitvoeren
uitvoeren van aanbestedingen, met name gericht op de onderhandse procedures, naar operationele toepasbaarheid van interne aanvraag tot de contractbeëindiging
vaardigheden die van belang zijn voor het intern adviseren van stakeholders en het uitvoeren van onderhandelingen
je persoonlijk leiderschap vergroten door vaardigheid in gespreks- en luistertechnieken en zelfreflectie

Nevi 1 Publiek: jouw springplank naar het inkoop- en aanbestedingsvak! 

Inkoop in de (semi)publieke sector is sterk in beweging. Overheidsorganisaties realiseren zich dat ze een behoorlijke inkoopkracht hebben. Die kracht kunnen ze aanwenden in het belang van de maatschappij. Daarbij komt dat de overheidsinkoper zich heeft te houden aan de aanbestedingswetgeving. Je moet rechtmatig handelen en hebt de taak om maatschappelijke doelen te realiseren, denk aan verduurzaming en innovatie, en aan het creëren van faire kansen voor het MKB. Er worden dus hoge eisen aan je gesteld. 

Daarom is de opleiding Nevi 1 Publiek ontwikkeld. Hiermee leg je onder je loopbaan het stevige fundament waarop je verder kunt bouwen. Je verwerft zowel de essentiële actuele basiskennis over inkopen en aanbesteden als de vaardigheden die voor jou als inkoopprofessional in de publieke sector van belang zijn. Met het diploma Nevi 1 Publiek op zak geef je succesvol invulling aan een operationele of tactische inkoopbaan in de publieke sector.

Voor wie is de opleiding Nevi 1 Publiek geschikt?

Werk je op een inkoopafdeling? Voer je aanbestedingen uit? Of bereid je je voor op een inkoop- en aanbestedingsfunctie in de publieke sector? Dan is deze opleiding geschikt voor jou.

Modules

De opleiding bestaat uit 4 modules. Je start de opleiding met de basismodule Inkoop en aanbesteden basis. Daarna plan je zelf in welke volgorde je de verdiepende modules volgt. Als advies geven we mee te vervolgen met Uitvoeren van onderhandse procedures, Intern adviseren en onderhandelen en vervolgens Persoonlijk leiderschap publiek. 

 

Inkoop en aanbesteden basis

Duur: 7 dagen of 14 avonden

Deze module behandelt de basis voor het uitvoeren van een zorgvuldig en professioneel inkoopproces in de publieke sector. De volgende onderwerpen komen aan bod: 

  • kenmerken van de publieke sector
  • Aanbestedingswet en achterliggende wet- en regelgeving
  • aanbesteden van leveringen, werken, diensten en concessies
  • overzicht van verschillende aanbestedingsprocedures
  • Stappen in het aanbestedingsproces, waaronder:
    • ramen van een opdracht
    • selectie en gunning
    • omgaan met wezenlijke wijzigingen 
  • maatschappelijk verantwoord inkopen
  • financiële aspecten (van organisaties/leveranciers) bij de aanbesteding
  • risicoaspecten bij de aanbesteding
 

Uitvoeren van onderhandse procedures

Duur: 3 dagen of 6 avonden

Deze module gaat in op de onderwerpen uit de basismodule waarbij wordt ingezoomd op hoe je deze toepast bij het uitvoeren van onderhandse procedures. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • past en present performance
  • contract- en leveranciersmanagement
  • stakeholdermanagement
  • motiveringsplicht
  • groslijstmethodieken
  • verdieping in organisatiestructuur en inrichting
  • governance en link naar onderhandse procedures 

 

Intern adviseren en onderhandelen

Duur: 2 dagen

In deze module leer je hoe je een optimaal adviesgesprek te voeren in je organisatie. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • intern adviseren 
  • inzicht in persoonlijke adviessstijl
  • verschillende adviesstijlen inzetten
  • vraag en luistertechnieken
  • luister-, beslis- en denkstijlen
  • adviesgame
 

Persoonlijk leiderschap publiek 1

Duur: 3 dagen

Deze module behandelt de sociale vaardigheden van de inkoper op operationeel en tactisch niveau. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • zelfmanagement van jouw (inkoop)loopbaan en talent
  • actief luisteren
  • omgaan met weerstand
  • voeren van slechtnieuwsgesprekken
  • timemanagement
  • doelen opstellen
  • werkgeluk en jobcrafting

Praktische informatie

Prijsoverzicht opleidingen

Download het prijsoverzicht van alle Nevi opleidingen.

Niveau

hbo

Instapniveau

Nevi Medewerker Inkoop en Logistiek, havo, mbo of een vergelijkbaar niveau door werkervaring is gewenst

Opleidingsduur

1 jaar

Waar en wanneer?

Diverse locaties en startmomenten

Studiebelasting

4-6 uur per week

Branche erkend diploma

Ja

Aantal modules

4

Studieprogramma

Je start met de basismodule Inkoop en aanbesteden basis. Voor de modules Intern adviseren en onderhandelen en Persoonlijk leiderschap publiek geldt een verplichte aanwezigheid.

Toetsing

In de opleiding maak je 2 digitale examens en een afrondend praktijkexamen. 

Vrijstellingen

Voor deze opleiding kun je vrijstellingen aanvragen. Lees meer over vrijstellingen. 

Denk je in aanmerking te komen voor vrijstellingen dan is wellicht de variant Verkort Nevi 1 Publiek interessant voor jou. 

Onderwijsvorm

Klassikaal en online.

Studiemateriaal

Al het studiemateriaal staat in een online leeromgeving

NEVI basic

€ 5.498,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 4.781,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €235,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700