Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) is voor de Nederlandse samenleving de organisatie die zorgt voor opvang en begeleiding van vreemdelingen. De behoefte aan opvang kan enorm fluctueren en COA moet daarin direct kunnen meebewegen. Inkoop speelt hierbij een essentiële rol.
In 2015 beleefde Nederland een extreme groei in het aantal asielzoekers. Het team van Ramesh Mangal, hoofd inkoop bij COA moest alle zeilen bijzetten om samen met partners en leveranciers elke bewoner opvang en begeleiding te kunnen bieden. Ramesh: ”Wij houden ons bezig met alle voorzieningen, van huisvesting, 24-uurs beveiliging, schoonmaak en leefgeld tot zorgverlening. Alles van geboorte tot dood. We zijn een 24-7 bedrijf.”
Hier zit ook precies het onderscheid met andere rijksorganisaties en daarom past het COA met veel zaken niet in de reguliere inkoop van de rijksoverheid. Bovendien moet het COA altijd ‘klaar zijn om te wenden’, zoals bestuurder Peter Siebers aangeeft. Afhankelijk van welke scenario’s zich voordoen. Peter: “COA is een factor 3 gegroeid in een jaar tijd en er lagen plannen tot en met factor 6. Als wij een wijziging hebben van 50 procent ten opzichte van prognose, zoals in 2018, is dat voor COA een relatief rustig jaar.”
De grillige patronen van COA maken dat de flexibiliteit van groot belang is. Leveranciers moeten hierin kunnen meebewegen en dat vraagt veel van beide kanten. Zeker als je niet alleen snel moet zijn, maar ook nog gezamenlijk waarde wil creëren en werken aan o.a. innovatie en duurzaamheid. Sydney Osnabrug, contractmanager Externe inhuur: “Ik vraag actief welke ideeën leveranciers hebben om COA verder te brengen met bijvoorbeeld social return on investment. Ik verwacht dan ook ongevraagd advies en dat zij ons een spiegel voorhouden. Die ruimte geven wij ook vanuit COA.”
Dat inkoop veel verder gaat dan financiën alleen, wordt duidelijk in de praktijkvoorbeelden die de drie heren geven. Onder andere over specialistische beveiliging, kwaliteit van leven voor bewoners, zingeving en maatschappelijke impact.
Lees het volledige artikel over deze bijzondere organisatie, waar elke euro onder een vergrootglas ligt, download het artikel in het NEVI Kennislab.
Impact van inkoop in beeld
In de serie ‘De impact van inkoop in beeld’ vertellen inkoopprofessionals uit het NEVI-netwerk over hun werk en laten zij zien wat professionele inkoop bijdraagt aan organisatiedoelstellingen én aan de maatschappij.