Deal!
februari 2025
Wat heeft marketing dat inkoop niet heeft? Waarom heeft dat vak zo’n grote aantrekkingskracht op studenten en inkoop niet? Marketing, een vak met slechts één motto, dat van de Franse ondernemer en econoom Jean-Baptiste Say (1767-1832): elk aanbod schept zijn eigen vraag.
"Inkoop moet je steeds weer uitleggen,
terwijl marketing zichzelf verkoopt"
Freek Andriessen, Inkoopjournalist
Inkoop moet je nog steeds uitleggen, terwijl marketing zichzelf lijkt te verkopen. Is dat een probleem? Ja. Want binnen nu en tien jaar slaat een op de vier inkopers een balletje op de golfbaan. We zien deze grijze golf al jaren aankomen. Als we dat weten, wat kunnen we daar dan aan doen? Inzetten op generatieve AI om operationele inkoopactiviteiten overbodig te maken? Vooralsnog is AI een door consultants met hete lucht opgeblazen ballon. Een andere mogelijkheid is zorgen voor vergroening van de inkooppopulatie.
Veel meer instroom, vooral vanuit het hbo, want inkoop is een hbo-vak. Een vak van denken, maar vooral ook doen. De hamvraag is dan wel hoe je studenten kunt enthousiasmeren. Iemand een idee?
Een versie van dit artikel verscheen ook in Deal! 1 van 2025.
Delen