Nevi
0

Strategische inkoop

Als strategisch inkoper handel je vanuit inkoopuitgangspunten die zijn afgeleid van de algemene strategie en doelstellingen van een organisatie.

Volg een opleiding of training strategische inkoop

Leer alles over strategische inkoop

De inkoopstrategie geeft weer op welke manier een organisatie denkt de inkoopdoelstellingen te realiseren. Deze strategie wordt vaak vastgesteld met een inkoopactieplan of een productgroep actieplan (ook wel: Commodity Strategy Development Plan, CSD).


Definitie strategische inkoop

Strategische inkoop is een term die op allerlei manieren in de literatuur is terug te vinden. Wij definiëren strategische inkoop als: activiteiten die de ontwikkelrichting van de plaats en activiteiten van de inkoopfunctie binnen een organisatie op middellange tot lange termijn beïnvloeden en voorwaarden creëren om activiteiten op overige niveaus effectief en efficiënt te kunnen uitvoeren. 


Onderdelen van strategische inkoop zijn: 

  • Vertalen van de strategie van de organisatie naar een inkoopbeleid inclusief inkoopdoelstellingen 
  • Maken van de inkoopstrategie 
  • Vaststellen van de hoofdlijnen van het leveranciersmanagement 
  • Aangaan van strategische allianties 
  • Investeringen in inkoopsystemen 

Prestatie-inkoop: Best Value Procurement

Best Value Procurement (BVP), of ook wel prestatie-inkoop, is een innovatieve inkoopmethodiek die uitgaat van het inkopen en realiseren van de meeste waarde tegen de laagste prijs (best value). De beste waarde en kwaliteit wordt verkregen doordat de opdrachtgever zoveel mogelijk vrijheid geeft aan de opdrachtnemer, de expert van de markt. Het gaat dus van ‘controleren en beheersen van aanbieders’ naar ‘loslaten en vertrouwen’. Lees meer over bvp en bekijk onze bvp-trainingen


Kennislab

Meer weten? In ons Kennislab vind je allerlei artikelen over strategische inkoop.

Lees meer Lees minder

Strategische inkoop

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren