0
Trainingen

Sociaal domein en de inkoopprocedures

In de training Sociaal domein en de inkoopprocedures ligt de focus op de inkoopprocedures voor het inkopen van sociale diensten (inclusief open house procedure) en de aanbestedingsregels. Na deze training heb je:
  • Goed overzicht van de (aanbestedings)regels
  • Handvatten voor de uitwerking van de SAS-procedure
  • Raamwerk om keuzes te maken tussen de verschillende procedures

Waarom een training Inrichting van opdrachtgeverschap in sociaal domein?

De decentralisatie van zorgtaken heeft het aanpassingsvermogen van gemeenten de afgelopen jaren stevig op de proef gesteld. Ben je, al dan niet als inkoper, betrokken bij de inkoop van zorg, dan heb je goed inzicht over de verschillende inkoopprocedures voor het inkopen van sociale diensten nodig. Welke spelregels zijn er en hoe ga je zo slim mogelijk met die regels om? Hiermee lever je een belangrijke bijdrage voor een toekomstbestendig samenwerkingsmodel met interne en externe partijen.

Voor wie is de training Inrichting van opdrachtgeverschap in sociaal domein?

De training Inrichting van opdrachtgeverschap in Sociaal domein is voor beleidsmedewerkers, inkopers, contractmanagers en projectmanagers die betrokken zijn bij de inkoop van zorg of de eerste stappen willen zetten in het sociaal domein. Voor deze training is een hbo- werk- en denkniveau gewenst.

Sociaal domein en de inkoopprocedures

Welke onderwerpen komen er aan bod?

De training Inrichting van opdrachtgeverschap in Sociaal domein behandelt de volgende onderwerpen: 

Overzicht (aanbestedings)regels

  • Vier instrumenten: zelf doen, subsidie, aanbesteden, open house
  • Regels bij Sociale en andere specifieke diensten
  • Regels bij Open house
  • (evt: regels bij subsidie)

Uitwerking van de SAS-procedure

  • Conform openbare procedure
  • Conform niet-openbare procedure
  • Conform mededingingsprocedure met onderhandeling
  • Varianten hierop (BVP)
    Toelatingsprocedure open house met als varianten daarbinnen:

Toelatingsprocedure open house met als varianten daarbinnen:

  • Zeeuws model
  • Bestuurlijk aanbesteden

Aandacht voor details en specifieke keuzes binnen Open House:

  • budgetplafonds
  • tussentijdse toetreding
  • tariefdifferentiatie
  • aantal aanbieders binnen de perken houden

Ook krijg je een raamwerk om keuzes te maken tussen deze procedures.

In deze praktijkgerichte training krijg je een compleet strategisch programma aangeboden om de vertaling van doelstelling naar inkoopoplossing te maken. We behandelen de betreffende (aanbestedings-)regels, verschillende uitwerkingen van de SAS-procedure en verschillende manieren om Open House in te kopen. Zodoende heb je uiteindelijk over de benodigde aanknopingspunten om goed opdrachtgeverschap vorm te geven. 

Werkvormen

Tijdens deze training wisselen theorie, praktijk, discussie en cases elkaar af. Zo krijg je structuren, handvatten en praktische tips aangereikt. Voorafgaand aan de training ontvang je vraagstukken, cases en/of artikelen ter voorbereiding.

De praktijkexpert

Veelgestelde vragen

Vrijwel alle trainingen worden ook incompany gegeven. Volg met je team een training toegespitst op je branche of organisatie of pak met maatwerk jullie specifieke uitdagingen aan. Interesse? Lees meer over incompany en maatwerk.
Bij een aantal hotels neemt Nevi tot 2 weken voor aanvang van de training kamers in optie. Het beste is dus om zelf rechtstreeks contact op te nemen met de accommodatie en te informeren naar de mogelijkheden en prijzen. 
Bij veel trainingen maken we gebruik van een online leeromgeving. Hier kun je je studiemateriaal altijd en overal raadplegen.  
Je krijgt een certificaat van deelname, studiemateriaal, lunch, hapjes en drankjes.  

Naast de erkende opleidingen heeft Nevi ook een ruim aanbod van leergangen, masterclasses en trainingen.  

Wil jij je inkoopkennis vergroten, maar heb je geen tijd voor een langdurige opleiding? Kies dan voor leergang. In onze leergangen komen de meest essentiële onderdelen uit onze opleidingen in hoog tempo aan bod.   

In onze masterclasses staan relevante theorieën en hun toepasbaarheid in de inkooppraktijk centraal. 
  
Wil jij in één of enkele dagen worden bijgespijkerd op specifieke thema’s, zoals aanbesteden, Best Value Procurement of kostenmanagement, dan is een training voor jou een goede keuze.  

Werkgevers die gedurende de coronacrisis een beroep (willen) doen op loonkostensubsidie, de NOW-regeling, worden verplicht om hun werknemers te stimuleren zich te laten omscholen of bijscholen. Wil je meer weten over om- of bijscholen via Nevi? Of heb je een scholingsvoucher van het UWV? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies, we helpen je er graag bij!
Nevi stelt de veiligheid van haar bezoekers, cursisten en medewerkers voorop. Wij volgen de ontwikkelingen rondom het coronavirus op de voet en laten ons hierin leiden door het advies van het RIVM over de eventueel te nemen maatregelen. Bekijk alle veelgestelde vragen over Nevi en het Coronavirus

Heb je nog een andere vraag?

Neem gerust contact op met ons Klant contact center, wij helpen je graag verder!

Sociaal domein en de inkoopprocedures