Nevi
0
Trainingen

Leergang Professioneel inkopen voor sociaal domein

Deze leergang legt het fundament dat je als inkoper, contractmanager of beleidsmedewerker, nodig hebt om op professionele wijze je werk te kunnen doen in de context van het Sociaal domein. Na deze leergang heb je:
  • Inzicht in de dynamiek van het Sociaal Domein en met name de politiek bestuurlijke context
  • Jezelf ontwikkeld als sparringpartner
  • Kun je het integrale proces van Sociaal Domein overzien voor het maken van inkoopstrategieën

Over deze training

Aantal plekken
16
Prijs
€ 2.995,00 excl. btw
Ledenprijs
€ 2.995,00 excl. btw

Deze training geven wij alleen incompany. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? 

Bekijk incompany mogelijkheden

Leergang Professioneel Inkopen voor het Sociaal domein

Tijdens de leergang Professioneel Inkopen voor het Sociaal domein staat de complexe context van het sociaal domein centraal: we nemen je mee in de huidige wet- en regelgeving, leren je welke dynamieken en actoren er zijn en hoe je er effectief je weg in vindt. We duiden het ingewikkelde speelveld én de samenhang tussen bestuur, beleid, financiën en inkoop- en contractmanagement, waarbij we ook met jouw eigen rol en functie in de organisatie aan de slag gaan.

Waarom een Leergang Professioneel inkopen voor het Sociaal domein?

Inkopen voor het Sociaal Domein is geen eenvoudige zaak. Of het nu gaat om jeugd, de WMO of participatie, jouw keuzes kunnen grote gevolgen hebben voor het welzijn van de inwoners en de gemeente. De zorg en ondersteuning moeten kwalitatief goed, toegankelijk en beschikbaar zijn. Maatschappelijk resultaat staat centraal voor iedere gemeente.

Voor wie is de leergang Professioneel inkopen voor het Sociaal domein?

Deze leergang (hbo/wo-niveau) is specifiek bedoeld voor inkopers en contractmanagers die recentelijk gestart zijn in het sociaal domein. Ook voor beleidsmakers die te maken krijgen met inkoop is de leergang waardevol.
Je doorloopt het programma met 8 – 16 professionals die in hun eigen gemeente voor dezelfde uitdagingen staan als jij. Voltooiing van deze 7-daagse leergang geeft recht op het Nevi Certificaat ‘Professioneel Inkopen voor het Sociaal Domein’ (branchebreed erkend).

   

Opbouw van het lesprogramma


Dag 1 en 2: De bouwblokken van het Sociaal Domein
Kern van het Sociaal Domein is de interactie tussen de professional en de burger met een behoefte/vraag. Om resultaten te boeken moet je goed weten wat de context is, wat de aard van je product of dienst is en in welke organisatorische wereld je dat moet bereiken. Het verbinden van beleid, financiën, organisatie en inkoop en contractmanagement. Tijdens het eerste blok nemen we je mee in de belangrijkste kennis componenten en inzichten van het gehele Sociaal Domein en maken we de vertaling naar je eigen omgeving.

Dag 3: Persoonlijke skills toepassen op de bouwblokken
Om als sparringpartner te kunnen fungeren in het dynamische speelveld zijn interventievaardigheden minstens zo belangrijk. Het vinden van de juiste toon en bewegen binnen het krachtenveld waarin jij werkzaam bent, is geen sinecure. Afhankelijk van jouw eigen beïnvloedingsstijl en de fase van het transitiemodel waarin jouw organisatie zich bevindt wordt deze dag gericht ingestoken.

Dag 4 en 5: Inkoopstrategie en marktbenadering
Aan de hand van een systematische aanpak, die geheel passend is op de context van het Sociaal Domein, nemen we je mee om te komen tot een gerichte inkoopstrategie die in lijn ligt met de doelstellingen van de gemeente. En die aansluit bij de kenmerken van de in te kopen zorg en het marktsegment dat dit levert. In deze aanpak behandelen we alle belangrijke actoren, interne en externe analyses en financieringsmodellen die relevant zijn. Tevens behandelen we concrete aanbestedingsmogelijkheden om de markt vervolgens mee te benaderen. Op welke wijze we de marktbenadering vormgeven, volgt uit de ontwikkelde inkoopstrategie.

Dag 6: Beheren en managen van contracten
Het goed managen van de contracten is een cruciaal onderdeel van het gehele proces. Welke rol de contractmanager hierin moet oppakken staat centraal. Tal van onderwerpen zullen we aan de hand van praktijkgerichte casussen bespreken en de revue laten passeren. We maken tenslotte de verbinding met de inzichten van de eerste dag om zo de cirkel rond te maken!

Dag 7: Presentaties
De laatste dag is een dag van reflectie: wat is opgehaald en wat is geleerd. Alle deelnemers geven op deze dag een korte presentatie over de eigen leeropbrengst. Een belangrijk hulpmiddel is het ondersteunend werkboek waarin op basis van een rode draad tal van opdrachten de revue passeren.

Deze leergang is in samenwerking met kennispartners ontwikkeld, waaronder PPRC en Significant.  


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren