0
Trainingen

Professioneel inkopen voor sociaal domein

Deze leergang legt het fundament dat je als inkoper, contractmanager of beleidsmedewerker, nodig hebt om op professionele wijze je werk te kunnen doen in de context van het Sociaal domein. Na deze leergang heb je:
  • Inzicht in de dynamiek van het Sociaal Domein en met name de politiek bestuurlijke context
  • Jezelf ontwikkeld als sparringpartner
  • Kun je het integrale proces van Sociaal Domein overzien voor het maken van inkoopstrategieën

Leergang Professioneel Inkopen voor het Sociaal domein

Tijdens de leergang Professioneel Inkopen voor het Sociaal domein staat de complexe context van het sociaal domein centraal: we nemen je mee in de huidige wet- en regelgeving, leren je welke dynamieken en actoren er zijn en hoe je er effectief je weg in vindt. We duiden het ingewikkelde speelveld én de samenhang tussen bestuur, beleid, financiën en inkoop- en contractmanagement, waarbij we ook met jouw eigen rol en functie in de organisatie aan de slag gaan.

Waarom een Leergang Professioneel inkopen voor het Sociaal domein?

Inkopen voor het Sociaal Domein is geen eenvoudige zaak. Of het nu gaat om jeugd, de WMO of participatie, jouw keuzes kunnen grote gevolgen hebben voor het welzijn van de inwoners en de gemeente. De zorg en ondersteuning moeten kwalitatief goed, toegankelijk en beschikbaar zijn. Maatschappelijk resultaat staat centraal voor iedere gemeente.

Voor wie is de leergang Professioneel inkopen voor het Sociaal domein?

Deze leergang (hbo/wo-niveau) is specifiek bedoeld voor inkopers en contractmanagers die recentelijk gestart zijn in het sociaal domein. Ook voor beleidsmakers die te maken krijgen met inkoop is de leergang waardevol.
Je doorloopt het programma met 8 – 16 professionals die in hun eigen gemeente voor dezelfde uitdagingen staan als jij. Voltooiing van deze 7-daagse leergang geeft recht op het Nevi Certificaat ‘Professioneel Inkopen voor het Sociaal Domein’ (branchebreed erkend).

Professioneel inkopen voor sociaal domein

Opbouw van het lesprogramma


Dag 1 en 2: De bouwblokken van het Sociaal Domein
Kern van het Sociaal Domein is de interactie tussen de professional en de burger met een behoefte/vraag. Om resultaten te boeken moet je goed weten wat de context is, wat de aard van je product of dienst is en in welke organisatorische wereld je dat moet bereiken. Het verbinden van beleid, financiën, organisatie en inkoop en contractmanagement. Tijdens het eerste blok nemen we je mee in de belangrijkste kennis componenten en inzichten van het gehele Sociaal Domein en maken we de vertaling naar je eigen omgeving.

Dag 3: Persoonlijke skills toepassen op de bouwblokken
Om als sparringpartner te kunnen fungeren in het dynamische speelveld zijn interventievaardigheden minstens zo belangrijk. Het vinden van de juiste toon en bewegen binnen het krachtenveld waarin jij werkzaam bent, is geen sinecure. Afhankelijk van jouw eigen beïnvloedingsstijl en de fase van het transitiemodel waarin jouw organisatie zich bevindt wordt deze dag gericht ingestoken.

Dag 4 en 5: Inkoopstrategie en marktbenadering
Aan de hand van een systematische aanpak, die geheel passend is op de context van het Sociaal Domein, nemen we je mee om te komen tot een gerichte inkoopstrategie die in lijn ligt met de doelstellingen van de gemeente. En die aansluit bij de kenmerken van de in te kopen zorg en het marktsegment dat dit levert. In deze aanpak behandelen we alle belangrijke actoren, interne en externe analyses en financieringsmodellen die relevant zijn. Tevens behandelen we concrete aanbestedingsmogelijkheden om de markt vervolgens mee te benaderen. Op welke wijze we de marktbenadering vormgeven, volgt uit de ontwikkelde inkoopstrategie.

Dag 6: Beheren en managen van contracten
Het goed managen van de contracten is een cruciaal onderdeel van het gehele proces. Welke rol de contractmanager hierin moet oppakken staat centraal. Tal van onderwerpen zullen we aan de hand van praktijkgerichte casussen bespreken en de revue laten passeren. We maken tenslotte de verbinding met de inzichten van de eerste dag om zo de cirkel rond te maken!

Dag 7: Presentaties
De laatste dag is een dag van reflectie: wat is opgehaald en wat is geleerd. Alle deelnemers geven op deze dag een korte presentatie over de eigen leeropbrengst. Een belangrijk hulpmiddel is het ondersteunend werkboek waarin op basis van een rode draad tal van opdrachten de revue passeren.

Deze leergang is in samenwerking met kennispartners ontwikkeld, waaronder PPRC en Significant.  

Ook incompany

Deze leergang organiseren wij ook incompany. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bel voor meer informatie: (088) 330 07 00.

Veelgestelde vragen

Vrijwel alle trainingen worden ook incompany gegeven. Volg met je team een training toegespitst op je branche of organisatie of pak met maatwerk jullie specifieke uitdagingen aan. Interesse? Lees meer over incompany en maatwerk.
Bij een aantal hotels neemt Nevi tot 2 weken voor aanvang van de training kamers in optie. Het beste is dus om zelf rechtstreeks contact op te nemen met de accommodatie en te informeren naar de mogelijkheden en prijzen. 
Bij veel trainingen maken we gebruik van een online leeromgeving. Hier kun je je studiemateriaal altijd en overal raadplegen.  
Je krijgt een certificaat van deelname, studiemateriaal, lunch, hapjes en drankjes.  

Naast de erkende opleidingen heeft Nevi ook een ruim aanbod van leergangen, masterclasses en trainingen.  

Wil jij je inkoopkennis vergroten, maar heb je geen tijd voor een langdurige opleiding? Kies dan voor leergang. In onze leergangen komen de meest essentiële onderdelen uit onze opleidingen in hoog tempo aan bod.   

In onze masterclasses staan relevante theorieën en hun toepasbaarheid in de inkooppraktijk centraal. 
  
Wil jij in één of enkele dagen worden bijgespijkerd op specifieke thema’s, zoals aanbesteden, Best Value Procurement of kostenmanagement, dan is een training voor jou een goede keuze.  

Werkgevers die gedurende de coronacrisis een beroep (willen) doen op loonkostensubsidie, de NOW-regeling, worden verplicht om hun werknemers te stimuleren zich te laten omscholen of bijscholen. Wil je meer weten over om- of bijscholen via Nevi? Of heb je een scholingsvoucher van het UWV? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies, we helpen je er graag bij!
Nevi stelt de veiligheid van haar bezoekers, cursisten en medewerkers voorop. Wij volgen de ontwikkelingen rondom het coronavirus op de voet en laten ons hierin leiden door het advies van het RIVM over de eventueel te nemen maatregelen. Bekijk alle veelgestelde vragen over Nevi en het Coronavirus

Heb je nog een andere vraag?

Neem gerust contact op met ons Klant contact center, wij helpen je graag verder!

Professioneel inkopen voor sociaal domein

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren