Sociaal domein en de inkoopprocedures

In de training Sociaal domein en de inkoopprocedures ligt de focus op de inkoopprocedures voor het inkopen van sociale diensten (inclusief open house procedure) en de aanbestedingsregels. 

Na deze training heb je

Goed overzicht van de (aanbestedings)regels
Handvatten voor de uitwerking van de SAS-procedure
Verschillende manieren om Open House in te kopen behandeld
Aandacht besteedt aan details en specifieke keuzes rondom Open House
Raamwerk om keuzes te maken tussen de verschillende procedures

Waarom een training Inrichting van opdrachtgeverschap in sociaal domein?

De decentralisatie van zorgtaken heeft het aanpassingsvermogen van gemeenten de afgelopen jaren stevig op de proef gesteld. Ben je, al dan niet als inkoper, betrokken bij de inkoop van zorg, dan heb je goed inzicht over de verschillende inkoopprocedures voor het inkopen van sociale diensten nodig. Welke spelregels zijn er en hoe ga je zo slim mogelijk met die regels om? Hiermee lever je een belangrijke bijdrage voor een toekomstbestendig samenwerkingsmodel met interne en externe partijen.

Voor wie is de training Inrichting van opdrachtgeverschap in sociaal domein?

De training Inrichting van opdrachtgeverschap in Sociaal domein is voor beleidsmedewerkers, inkopers, contractmanagers en projectmanagers die betrokken zijn bij de inkoop van zorg. Voor deze training is een hbo- werk- en denkniveau gewenst.

Welke onderwerpen komen er aan bod?

De training Inrichting van opdrachtgeverschap in Sociaal domein behandelt de volgende onderwerpen: 

  • Overzicht (aanbestedings)regels
    - Vier instrumenten: zelf doen, subsidie, aanbesteden, open house
    - Regels bij Sociale en andere specifieke diensten
    - Regels bij Open house
    - (evt: regels bij subsidie)
  • Uitwerking van SAS-procedure
    - Conform openbare procedure
    - Conform niet-openbare procedure
    - Conform mededingingsprocedure met onderhandeling
    - Varianten hierop (BVP)
  • Toelatingsprocedure open house met als varianten daarbinnen:
    - Zeeuws model
    - Bestuurlijk aanbesteden
  • Aandacht voor details en specifieke keuzes binnen Open House:
    - budgetplafonds
    - tussentijdse toetreding
    - tariefdifferentiatie
    - aantal aanbieders binnen de perken houden
  • Raamwerk om keuze te maken tussen deze procedures

In deze praktijkgerichte training krijg je een compleet strategisch programma aangeboden om de vertaling van doelstelling naar inkoopoplossing te maken. We behandelen de betreffende (aanbestedings-)regels, verschillende uitwerkingen van de SAS-procedure en verschillende manieren om Open House in te kopen. Zodoende heb je uiteindelijk over de benodigde aanknopingspunten om goed opdrachtgeverschap vorm te geven. 

Praktische informatie

Prijsoverzicht 

Bekijk het prijsoverzicht van alle Nevi trainingen cursusjaar 2020.

Trainingsduur

1-daagse training.

Werkvormen

Tijdens deze training wisselen theorie, praktijk, discussie en cases elkaar af. Zo krijg je structuren, handvatten en praktische tips aangereikt. Voorafgaand aan de training ontvang je vraagstukken, cases en/of artikelen ter voorbereiding.

Trainer

Deze training wordt verzorgd door dr. ir. Niels Uenk (Public Procurement Research Centre)

NEVI basic

€ 795,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 655,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €250,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700

De praktijkexpert(s)