Nevi
Winkelwagen 0
Opleidingen

Nevi 2 Publiek

Ben je een ervaren inkoopprofessional in de (semi)publieke sector en zoek je verdieping voor jouw kennis van aanbesteden en inkopen? Dan past deze opleiding bij jou! Je kunt straks: 
  • zelfstandig Europese aanbestedingen begeleiden en uitvoeren.
  • optimaal bijdragen aan de maatschappelijke en bestuurlijke doelstellingen van jouw organisatie.
  • een vertaalslag maken van de organisatiestrategie naar de inkoopfunctie.

Over deze opleiding

OPLEIDINGSDUUR
1,5 jaar 4-6 uur per week
OPLEIDINGSVORM
Blended 16 plekken beschikbaar
Erkenning
Branche erkend diploma
Prijs vanaf
€ 11.054,00 excl. btw
Ledenprijs vanaf
€ 9.950,00 excl. btw
De bovengenoemde opleidingsprijzen zijn exclusief BTW en exclusief het examengeld

Nevi 2 Publiek: de toekomstgerichte opleiding voor jou!

Als ervaren inkoopprofessional in de (semi)publieke sector merk jij dagelijks dat het inkoopvak onder een vergrootglas ligt. Je moet niet alleen binnen de kaders van de Europese aanbestedingswetgeving rechtmatig en doelmatig inkopen, je moet ook continu zorgen dat burgers en bedrijven waar voor hun (belasting)geld krijgen. En dat is nog niet alles. Met jou als inkoper aan het roer, wil de overheid werken aan verduurzaming, social return en innovatie in het bedrijfsleven.

Al deze ontwikkelingen vragen veel van jou als professional. Met Nevi 2 Publiek behandelen we alle uitdagingen en helpen we je sterker te staan binnen jouw organisatie. Het is dan ook met recht dé opleiding voor de inkoopprofessional die zijn/haar kennis van inkopen en aanbesteden flink wil verdiepen!

Past de opleiding Nevi 2 Publiek bij jou?

  • Ben jij inkoper of aanbestedingsexpert binnen de (semi)overheid en wil je complexe Europese aanbestedingen kunnen uitvoeren?
  • Wil je Europese aanbestedingen doelmatiger en effectiever uitvoeren?
  • Wil je bijdragen aan de professionalisering van inkoop binnen jouw organisatie?
  • Wil je doorgroeien binnen jouw vakgebied en wil je je carrièreperspectief vergroten?

Dan is deze opleiding echt iets voor jou.

    



Studieprogramma

Je volgt eerst de basismodules Inkoop en aanbesteden gevorderd deel 1 en deel 2 en de basismodule Inkoper als stakeholdermanager. Daarna kies je voor een verdiepende keuzemodule die aansluit op jouw leerdoelen. Lees hieronder wat in de modules aan bod komt.

 

1 online kick-off, 6 dagen en 1 online examentraining

In deze module leer je hoe je tot een goede aanbestedingsstrategie komt voor het inkopen van leveringen en diensten. Ook besteden we uitgebreid aandacht aan bijzondere aanbestedingsprocedures, sociale en andere specifieke diensten, werken (ARW), de richtlijn voor Defensie en inkopen binnen het sociaal domein. In deel 1 behandelen we de volgende onderwerpen:
  • Maatschappelijke opgave en de bijdrage van inkoop
  • De inkoper in de organisatie
  • Integriteit en inkooprechtmatigheid
  • Positiebepaling: portfolioanalyse
  • Marktonderzoek
  • Analyseren van de huidige situatie: spendanalyse
  • Kosten en waarde
  • Kiezen van een passende contractvorm
  • Maatschappelijk verantwoord inkopen (mvi)
  • Kiezen van een passende aanbestedingsprocedure
  • Opstellen van een aanbestedingsstrategie
Deze module rond je af met een digitaal examen.
1 online kick-off, 6 dagen en 1 online examentraining

Na het doorlopen van deel 1 leer je in deel 2 van de basismodule hoe je een aanbestedingsstrategie uitvoert. Hierbij behandelen we de volgende onderwerpen:
  • Specificeren van een inkoopbehoefte
  • Selecteren van potentiële opdrachtnemers
  • Formuleren van gunningscriteria
  • Opzetten van een goede beoordeling
  • Doorlopen van het aanbestedingsproces
  • Contractuitvoering
  • Project- en risicomanagement binnen complexe aanbestedingen
Deze module rond je af met een digitaal examen.
3 dagen

Hoe ga je als inkoper om met verschillende stakeholders? Het antwoord krijg je in deze module waarbij leren van en met elkaar centraal staat. De volgende onderwerpen komen tijdens deze module aan bod:
  • Analyseren van interne en externe stakeholders
  • Gespreksklimaat creëren gebaseerd op vertrouwen en samenwerken 
  • Beïnvloedingstools op basis van een stakeholderanalyse
  • Reflecteren op samenwerking met stakeholders
  • Communicatietools bij het adviseren en overtuigen van stakeholders
  • Beïnvloedingsstrategieën voor het bereiken van inkoopdoelstellingen 
  • Invloed van organisatiecultuur op samenwerking en communicatie
Voor deze module geldt een inspanningsverplichting. We verwachten dat je iedere les aanwezig bent en de voorbereidende opdrachten maakt.
3 dagen

Om als inkoper binnen de (semi)publieke sector invulling te geven aan de steeds grotere vraag naar innovatieve oplossingen, is het essentieel om te weten welke routes je hiervoor kunt bewandelen. In deze keuzemodule krijg je een overzicht van de mogelijkheden die er zijn en hoe je kunt samenwerken met de markt en leveranciers. De volgende onderwerpen staan hierbij centraal:
  • Nut en noodzaak van innovatie en samenwerking 
  • Vormen van innovatie, waaronder sociale- en procesinnovatie
  • Vormen van innovatief aanbesteden
  • Innovatiepartnerschap
  • Samenwerken met markt en leveranciers
  • Managen en ontwikkelen van leveranciersrelaties
  • Samenwerking tussen publieke organisaties
  • Samenwerking tussen publieke en private organisaties
Deze module rond je af met een examenopdracht.
3 dagen

Maatschappelijk verantwoord inkopen (mvi) in de publieke sector heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Er spelen tal van onderwerpen en initiatieven op verschillende niveaus. Hierbij is er vooral aandacht voor beleidsvorming en minder voor beleidsimplementatie. In deze keuzemodule leer het mvi-plan daadwerkelijk te realiseren. De volgende onderwerpen komen aan bod:
  • Wisselwerking tussen beleid, strategie en inkoopproces (Dutch wheels)
  • Nulmeting mvi aan de hand van webtool
  • Het belang van goed opdrachtgeverschap
  • Inhoudelijke kaders (o.a. ISO26000, SDG’s, Nationaal plan mvi, Manifest mvoi)
  • Mogelijkheden en beperkingen binnen aanbestedingswetgeving- en richtlijnen
  • Waar moet een mvi-plan aan voldoen?
  • Inbedding van maatschappelijke duurzame keuzes in het inkoopproces
Deze module rond je af met een examenopdracht.


Examens

Tijdens de opleiding maak je twee digitale examens, een examenopdracht en een integraal examen. Een integraal examen is een combinatie van een examenopdracht en een assessment.

Je schrijft je per examen in. Dat kan via deze pagina. Houd er rekening mee dat het inschrijfgeld voor je examens niet bij de prijs van de modules is inbegrepen.

Wanneer je je inschrijft voor je examen, ga je akkoord met het examenreglement. Hierin staan alle afspraken en regels die gelden voor Nevi examens en diplomering.


Toelatingsprocedure

De opleiding Nevi 2 Publiek is toegankelijk voor iedereen die een diploma heeft voor Nevi 1 Publiek. 

Heb jij geen diploma van deze opleiding? Dan kun je via een toelatingsprocedure met de opleiding Nevi 2 Publiek starten. Je mag aan de toelatingsprocedure deelnemen als je een erkend hbo- en/of wo-diploma hebt behaald en minimaal 1 jaar relevante werkervaring in een inkoopfunctie hebt.

Prijslijst Nevi 2 Publiek

De prijslijst geeft je een helder overzicht hoe de ledenprijs en de niet-ledenprijs van de opleiding Nevi 2 Publiek is opgebouwd op basis van de basismodules, een keuzemodule, en de bijbehorende examens. Download hierboven de prijslijst.

Inkoop en aanbesteden gevorderd deel 1
Inkoop en aanbesteden gevorderd deel 2
Inkoper als stakeholdermanager
Innovatie en samenwerking
Realiseren van een mvi-plan

Veelgestelde vragen

Met blended learning combineren we de kracht van klassikale bijeenkomsten met de flexibiliteit van online leeractiviteiten. Dit betekent dat je flexibeler je tijd kunt indelen. We verwachten dat je thuis zelf je lessen voorbereidt door het bekijken van video’s en het maken van e-learnings en opdrachten. Zo maak je je alvast de theorie eigen. Tijdens de klassikale lessen ligt de focus op het samen oefenen, verdiepen, verbreden, discussiëren en reflecteren. 
Ongeveer 3 weken voordat de opleiding start ontvang je bericht van ons en hoor je definitief of de opleiding doorgaat. We streven continu naar de meest optimale leerervaring voor onze deelnemers. Hiervoor kijken we o.a. naar een minimum aantal deelnemers en de groepsdynamiek.
Nevi is hét kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supplymanagement. Dit doen we onder andere in onze actieve vereniging met meer dan 6.500 leden. Blijven ontwikkelen in het inkoopvak en jezelf naar het volgende niveau tillen? Word nú lid van Nevi en bekijk de voordelen. Bekijk welk lidmaatschap bij jou past
Deze opleiding gaat in de regel altijd door op deze locaties: Utrecht en Zeist.
Ongeveer 3 weken voor de start van deze opleiding kan je het lesmateriaal vinden in je persoonlijke Mijn Nevi- account. Deze kan je vinden op nevi.nl rechtsboven onder ‘Account’.
Ongeveer 9 weken voor de start van de opleiding ontvang jij of jouw organisatie de factuur.
Voor de lessen van de module Innovatie en Samenwerking geldt een inspanningsverplichting. We verwachten dat je iedere les aanwezig bent en de voorbereidende opdrachten maakt.

Voor deze opleiding kun je geen vrijstellingen aanvragen.
 

Wanneer je examen doet, komt er veel op je af. Daarom hebben we alle belangrijke informatie voor je op een rij gezet. Lees alles over examens
Als je vóór 1 januari 2022 met een Nevi 2 opleiding bent gestart, dan is het belangrijk dat je je opleiding in deze opleidingsvariant afrondt. Boek je vervolgmodule(s) via Nevi 2 Privaat | Gestart vóór 1 januari 2022 of via Nevi 2 Publiek | Gestart vóór 1 januari 2022

Inmiddels heeft Nevi de Nevi 2 opleidingen in een ander jasje gestoken. De opleidingsvariant die je nu volgt, is even relevant als de vernieuwde variant.

Heb je nog een andere vraag?

Neem gerust contact op met ons Klant contact center, wij helpen je graag verder!

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen