0
Nieuws

Duurzaam inkopen? Daarvoor betrek je de hele organisatie én de keten

Nieuws 3 minuten 08 maart 2021

Hoe inspireer je 600 inkopers, managers en MVO-coördinatoren om hun zorgorganisatie verder te verduurzamen? Het congres Duurzaam inkopen in de zorg van 4 maart 2021 blijkt daar een goed middel voor

Inspirerende sessies terugkijken? Dat kan nog tot 4 juni 2021. Ga naar www.congresduurzaaminkopenindezorg.nl. Om toegang te krijgen tot de website vul je eenmalig je e-mailadres en naam in.

Dagvoorzitter Talitha Muusse begint het congres met een schets van de zorg. We werken hard om mensen beter te maken. Tegelijkertijd veroorzaakt de sector minstens vijf procent van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Milieuvervuiling leidt wereldwijd tot ziekte, vroeggeboortes en sterfte. Die tegenstrijdigheid moeten we aanpakken. Dat zegt ook de digitaal ingevlogen Ronnie van Diemen (directeur-generaal curatieve zorg van het ministerie van VWS en voorzitter van de Regiegroep Duurzame Zorg). Zij geeft aan dat ze veel zorgprofessionals ziet die werken aan verduurzaming en klimaatdoelen, zelfs tijdens de coronacrisis.

Duurzaamheid: common practice

Hoogleraar publieke inkoop Fredo Schotanus bevestigt dat belang van bewustwording. Natuurlijk is er een technische kant met bijvoorbeeld tools, inkoopcriteria en wet- en regelgeving. Maar verduurzaming heeft ook een bedrijfskundige kant. Die kant vraagt onder andere om bewustwording, strategie, uitvoering, middelen en verandermanagement. Volgens Schotanus kun je die kanten verbinden. Volgens Schotanus start dit met ambitieus beleid waarin aandacht is voor duurzaamheid. Dit doe je als inkoper niet in je eentje, maar samen met de hele organisatie en inkopers van andere organisaties.

Hoogleraar en afdelingsleider Chirurgie Jeroen Meijerink sluit hierop aan. Hij zegt: ‘We moeten dit boven alles samen doen: zorgorganisaties, leveranciers en belangenverengingen.’ Meijerink heeft onderzoek gedaan om de operatiekamers binnen het Radboudumc te verduurzamen: deze kleine afdeling produceert 25 procent van het afval en 30 procent van de binnenkomende producten gaat rechtstreeks naar de ok. Op basis van het onderzoek van Meijerink is Radboud gekomen tot een duurzame strategie en een nieuw inkoopmodel binnen de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) waarin alle aspecten zijn opgenomen: klimaatneutraal, circulair, gezond en inclusief inkopen. Het succes van de programma’s heeft het doel ervan versterkt: bewustwording onder chirurgen en andere zorgprofessionals.

Duurzaam inkopen op de agenda

Karin van Ijsselmuide, manager Maatschappelijke Programma's bij Nevi, gaat in één van de deelsessies praktisch aan de slag met de deelnemers. Aan de hand van de MVI-wegwijzer laat ze zien hoe je duurzaam inkopen op de agenda zet binnen je organisatie en welke praktische tools je hierbij kunnen helpen. Zo geeft ze informatie over subsidies, circulair inkopen, MVO-risico’s en grondstoffen.

Naast de deelsessie van Nevi konden deelnemers nog 13 andere deelsessies volgen. Bas Maier van MVO Nederland maakt indruk met een presentatie over groene IC’s; Else de Ridder vult aan met een betoog voor beter productontwerp. Vanuit Intrakoop vertelt Bert Baan over het draaiboek en stappenplan voor PMD-afval scheiden in de zorg. Nog zo’n fijne tool voor duurzaam inkopen: de Milieuthermometer Zorg die Judith de Bree van de vereniging Milieuplatform Zorgsector (MPZ) toelicht. En een krachtig voorbeeld krijgen we uit de combinatie van confronterend impactonderzoek en een doortastende vervolgaanpak bij het UMC. Paul Schrijnemakers (UMC) en Lonneke de Graaff (CE Delft) maken duidelijk waar de pijn zit en welke strategie en aanpak daarbij passen

Alle deelsessies en andere interessante video’s zijn tot 4 juni te bekijken op www.congresduurzaaminkopenindezorg.nl

Bewustwording is niet genoeg

Dan geeft dagvoorzitter Muusse professor dr. Victor Lamme het woord. Ook hij ziet: de gezondheidszorg circulair maken is nodig en verstandig. Maar hoe krijgen we dit voor elkaar? Aan de hand van een aantal dilemma’s laat hij zien dat we het daarbij niet van onze ratio moeten hebben; wij maken onze keuzes vanuit emotie. Daarom is bewustwording – het woord dat dit congres vaak valt – niet genoeg. Wat werkt wel?

Allereerst is dat dingen eenvoudig maken. Veel modellen over duurzaamheid zien er ingewikkeld uit of bevatten onzekerheden. Daar houden wij als mens niet van. Een simpel handelingsperspectief (ik kan iets dóen), kan ons van die angst verlossen. Ook hebben we een gevoel van controle nodig, een ‘stuur’ zoals een stappenplan. Daarbij helpen goede voorbeelden – die inspireren en zijn ‘besmettelijk’ (goed voorbeeld doet volgen). Bovendien is het belangrijk om vertrouwen te winnen. Dat doe je door te laten zien wat er te halen valt.

Nu aan de slag!

Muusse sluit rond 16:00 uur de middag af. De vele complimenten op de chat bevestigen het gevoel: het congres is als zeer nuttig ervaren. Met de goede praktijkvoorbeelden gaan veel zorgorganisaties op weg naar duurzamer inkopen!

Inspirerende sessies terugkijken? Dat kan nog tot 4 juni 2021 op www.congresduurzaaminkopenindezorg.nl. Om toegang te krijgen tot de website vul je eenmalig je e-mailadres en naam in. Wil je meer weten over een deelsessie? Neem dan contact op met de spreker. De contactgegevens vind je bij elke deelsessie.

Over congres duurzaam inkopen in de zorg

Intrakoop en Nevi willen klimaatneutraal en circulair inkopen hoger op de agenda krijgen bij zorgorganisaties. Daarom zijn zij in 2019 gestart met een programma waarin het delen van kennis en ervaringen centraal staat. Al snel voegden ook Milieuplatform Zorgsector (MPZ), MVO Nederland en het ministerie van VWS zich bij dit initiatief. De resultaten van dit programma zijn onder andere drie workshops van Nevi (over MVI en circulair inkopen) en twee innovatieve projecten van MVO Nederland. Ook heeft Intrakoop drie pilots georganiseerd (voor PMD-afval, voeding en onderhoud) en heeft MPZ diverse initiatieven genomen. Het congres “Duurzaam inkopen in de zorg” is een team effort van deze partners.
 
Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren