Mijn agenda staat wekelijks vol afspraken die direct of indirect met de Circulaire Economie te maken hebben. Zo ook deze Week van de Circulaire Economie. Ik hoor en lees als coördinator SDG12 over heel veel initiatieven, groot en klein, en zie hippe nieuwe duurzame termen als Rapid Impact Contracting (RIC), circulair werken, afvalcoaches, circulair specificeren enz. Iedereen wil een graantje mee pikken van de circulaire business waar we als maatschappij mee aan de slag moeten. De verbindende schakel die de Circulaire economie echt een vlucht gaat geven is, ik blijf het zeggen, Sustainable Procurement.
Sustainable Procument is niet alleen van Inkoop maar van de hele organisatie, het begint met weten wat er in de maatschappij en markt speelt, welke ontwikkelingen en innovaties er beschikbaar zijn (en komen). Sustainable Procurement gaat ook over je eigen impact en focus bepalen en weten hoe de procedures bij een (Europese) aanbesteding lopen en hoe je daar creatief mee om kunt gaan. Er is meer ruimte dan je op het eerste gezicht zou denken bij zo'n procedure. En het belangrijkste is, weten wat de inkoopbehoefte van de organisatie is. Niet helemaal dicht-gespecificeerd 'omdat wijzelf het beste weten wat we nodig hebben', maar met ruimte voor creatieve oplossingen, alternatieve grondstoffen en contractvormen waarbij sustainability altijd een belangrijke rol speelt.
En dat is precies waar het vaak aan schort. Neem de tijd om de nodige interne en externe marktanalyses te doen (er zijn al veel duurzame leveranciers en duurzame producten te koop), neem ook de tijd om je eigen inkoopstrategie te bepalen (het hoeft niet allemaal in 1 keer perfect, een klein stapje is ook een stap of werk samen met anderen aan circulair inkopen bijvoorbeeld via de Green Deal Circulair Inkopen) en als laatste natuurlijk neem vooral de tijd om de behoeftevraag aandachtig te omschrijven, en ook welk duurzaamheidsprobleem jouw aankoop uiteindelijk mede gaat oplossen. Voordenken dus in plaats van nadenken!
Dus beste stakeholder, wil jij echt iets bereiken met Circulariteit dan heb ik drie eenvoudige tips. Tips waarmee iedereen in een organisatie aan de slag kan. Kleine stapjes die leiden tot verrassende resultaten:
Tip 1: beschrijf jouw probleem en niet de oplossing als inkoopbehoefte, en dus zeker niet de volledig gespecificeerde uitvraag. Inkoop zal met verrassende nieuwe leveranciers en oplossingen komen!
Tip 2: vertrouw op de deskundigheid van de collega’s van inkoop én de markt. Zij weten welke ontwikkelingen en innovaties er beschikbaar zijn (en komen)!
Tip 3: doe de dingen niet zoals je ze altijd deed, dan krijg je weinig vernieuwing. De Circulaire Economie draait om het nieuwe denken, innovaties en duurzame oplossingen.
Jouw collega’s van Inkoop zijn er klaar voor om samen met jullie die Circulaire economie een schwung te geven! Laat je verrassen!