Nevi
0
Deal!

Smetsers: Supply chain zo robuust mogelijk maken

Deal! oktober 2020

DAF Trucks produceert per dag wereldwijd een groot volume aan diverse vrachtwagens. “Je moet secuur inkopen en inplannen, en de supply chain zo robuust mogelijk maken. Zo kun je ook in crisistijd op het afgesproken moment leveren”, zegt Jos Smetsers, directeur inkoop van PACCAR Europe, in Deal! 6 2020.

Het vrachtwagenbedrijf produceert op meerdere locaties wereldwijd: in Eindhoven, België, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. Daarnaast worden in Taiwan en Australië DAF-vrachtwagens geassembleerd. “Ook onze inkoopgroepen zijn wereldwijd gevestigd om dichter bij toeleveranciers heel gericht zaken te kunnen doen. Aangezien we op verschillende plaatsen produceren en inkopen, is onze supply chain dus global.”

Gespecialiseerde toeleveranciers

Smetsers: “Daarnaast hebben we te maken met erg veel complexe en hoogwaardige technologie waarvoor we samenwerken met zeer gespecialiseerde toeleveranciers. Als we een truck ontwerpen, is het streven om deze 1,6 miljoen kilometer te laten rijden voordat groot onderhoud moet plaatsvinden. Daarvoor is betrouwbaarheid van de componenten vereist. Voor een aantal componenten is veel productontwikkeling nodig en heeft uitgebreide validatie plaatsgevonden voordat we ze afnemen van toeleveranciers en ze implementeren in onze trucks. Gezien het ontwikkeltraject hebben we met deze leveranciers doorgaans een langetermijnrelatie. Snel van leverancier veranderen is hier geen optie. Veel van deze componenten zijn overigens single of dual sourcing.”

Disrupties

“Als je daarbij bedenkt dat de inkoopwaarde ongeveer 80 procent van de productkosten bedraagt, dan zijn de keuze voor de beste leveranciers én een zo robuust mogelijke supply chain ontzettend belangrijk. ook in crisistijd. Voor de diverse scenario’s die zich kunnen voordoen, hebben we daarom standaard een aantal richtlijnen of stappenplannen klaarliggen. Denk daarbij aan het faillissement van een leverancier, een natuurramp of een fabriek die uitbrandt.” Risicomanagement is een standard operating procedure.

Covid-19

Bij aanvang en in de beginperiode van de coronacrisis heeft DAF  enkele veranderingen doorgevoerd:

  • frequentie van informatie-uitwisseling is flink verhoogd
  • tijdig de voorraden vergroot
  • samenwerking gezocht met logistieke providers die tijdelijk meer capaciteit konden bieden
  • tijdelijk stopzetten van de productie om de veiligheid van medewerkers te waarborgen; wel communicatie in stand houden (ook internationaal)
  • werkplekken in fabriek aanpassen naar nieuwe veiligheidseisen
  • nóg dichter op proces zitten, zodat snel en kordaat op veranderende situaties kan worden ingespeeld
  • meer verbinding, ondanks (internationale) afstand!

Wil je het volledige interview lezen? Log dan in of maak een account aan. 

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren