Nevi
0
Deal!

Aan de slag met risicomanagement

Deal! juni 2020

Door de coronacrisis is risicomanagement een hoogst actueel thema. Maar hoe pak je dat aan? Specialist Jeroen Corts neemt je onder het motto ‘niet denken, maar doen’ in vier heldere stappen mee.


STAP 1: Identificeer de impact
Het eerste dat we moeten bepalen bij een risico is de impact: hoe groot zijn de gevolgen van een verstoring van de toelevering? Om alles een plekje te geven, kijken we naar de vijf belangrijkste dimensies van impact:
1. Kosten 2. Tijd 3. Bereik 4. Kwaliteit 5. Veiligheid.

STAP 2: Schat de risico's in
In de tweede stap gaan we de impact en kansen een score geven. Door dit samen te doen met andere stakeholders vanuit verkoop, logistiek en productie, wordt het minder subjectief en bovendien een stuk leuker. Zet deze in een matrix met de impact van de dimensie op een schaal van Geen / .05 - Laag / 0.1 -Middel / 0.2 - Hoog / 0.4 - Zeer hoog / 0.8 De uitslagen van de impactscores kun je vervolgens visualiseren en bespreken.
De moeilijkste vraag bewaren we voor het laatst: hoe groot is de kans op een verstoring? Deze schaal je in op Zeer laag < 1% - Laag 1-10% - Middel 10-25% - Hoog 25-75% - Zeer hoog >75%.

STAP 3: Bepaal de te nemen acties
Nu de kans- én impactscores per inkoopcategorie zijn bepaald, kun je elke categorie een plaats geven in de risicomatrix. Vervolgens worden de te nemen acties bepaald en vastgelegd in het risicoactieplan.

STAP 4: Monitor de markt
De vierde stap is van meer algemene aard: blijf op de hoogte van de actuele marktontwikkelingen. Weten wat speelt bij belangrijke leveranciers en hun toeleveranciers in de keten is van groot belang voor het tijdig bijstellen van het categorierisicoplan.

Het volledige artikel is te downloaden door in te loggen met je Nevi nummer hieronder, of een gratis account aan te maken.

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren