Portfolio-analyse van Kraljic

De portfolio-analyse van Kraljic verdeelt alle in te kopen producten en diensten in 4 groepen. Door de Kraljic inkoop portfoliomatrix krijgt een bedrijf inzicht in de werkmethode van de inkoopafdeling en hoe zij hun tijd spenderen aan verschillende producten.

Download de pdf

Maak een gratis NEVI Basic account aan, log in en download de PDF met meer informatie.

Wat is de portfolio-analyse van Kraljic?

De portfolio-analyse van Kraljic is een krachtige inkoopstrategie tool. Het is gebaseerd op twee dimensies waarmee de ingekochte materialen/producten geclassificeerd worden:

  1. De invloed op de winst
  2. Het toeleveringsrisico

Beide criteria worden van laag tot hoog gedefinieerd. Door de 2 criteria te combineren, krijg je een indeling per type product. Dit levert 4 productgroepen op.

Welke vier productgroepen onderscheidt Kraljic?

Kraljic komt in zijn portfolio-analyse tot 4 productgroepen:

  1. Hefboomproducten
  2. Strategische producten
  3. Routineproducten
  4. Knelpuntproducten

Een product mag bij voorkeur in maar 1 productgroep vallen. Wil je meer weten over de invulling van de verschillende producten? In de pdf vind je per productgroep meer uitleg.

Bekijk ook onze pagina over de Kraljic matrix.

Meer weten over de portfolio-analyse van Kraljic?

Dit kennisdocument bevindt zich in het NEVI Kennislab. NEVI Members loggen in om de pdf te downloaden. Nog geen NEVI account? Maak een NEVI account aan.

NEVI Kennislab bevat meer dan 500 documenten, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, NEVI Talks en ruim 100 inkooptools. NEVI Professional Members krijgen onbeperkt toegang tot NEVI Kennislab, NEVI Basic Members kunnen 5 artikelen bekijken.

Log in en download de pdf!

Hét startpunt voor inkoopprofessionals

De vereniging voor inkoopprofessionals sinds 1956.
NEVI is het kennisnetwerk voor inkoop- en supply management. Met 8 erkende opleidingen met NEVI diploma en meer dan 70 kortdurende praktijkgerichte trainingen verspreid door heel Nederland.