Wat is de portfolio-analyse van Kraljic?
De portfolio-analyse van Kraljic is een krachtige inkoopstrategie tool. Het is gebaseerd op twee dimensies waarmee de ingekochte materialen/producten geclassificeerd worden:
- De invloed op de winst
- Het toeleveringsrisico
Beide criteria worden van laag tot hoog gedefinieerd. Door de 2 criteria te combineren, krijg je een indeling per type product. Dit levert 4 productgroepen op.
Welke vier productgroepen onderscheidt Kraljic?
Kraljic komt in zijn portfolio-analyse tot 4 productgroepen:
- Hefboomproducten
- Strategische producten
- Routineproducten
- Knelpuntproducten
Een product mag bij voorkeur in maar 1 productgroep vallen. Wil je meer weten over de invulling van de verschillende producten? In de pdf vind je per productgroep meer uitleg.
Bekijk ook onze pagina over de Kraljic matrix.
Maak een gratis Nevi account aan, log in en download de pdf met meer informatie.
Meer weten over de portfolio-analyse van Kraljic?
Dit kennisdocument bevindt zich in het Nevi Kennislab. Nevi Members hebben onbeperkt toegang en loggen in om de pdf te downloaden. Met een Nevi account kun je 5 artikelen bekijken. Nog geen Nevi account? Maak een Nevi account aan.
Nevi Kennislab bevat meer dan 500 documenten, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, Nevi Talks en ruim 100 inkooptools.