De Kraljic matrix
De Kraljic matrix verdeelt alle in te kopen producten en diensten in vier groepen:
- Knelpuntproducten
- Hefboomproducten
- Strategische producten
- Routineproducten
Dit gebeurt aan de hand van twee criteria:
- De invloed op de winst
- Het toeleveringsrisico
Om een product of dienst in één van deze 4 categorieën te krijgen, bepaal je dus eerst deze twee criteria. In de pdf vind je per productgroep meer uitleg.
Tip: bekijk ook de portfolioanalyse van Kraljic.
Contractvormen
Welke contractvorm je het best kunt kiezen, hangt af van de productgroep waar jouw dienst of product in valt. In de pdf zie je in een oogopslag welke contractvorm per groep de beste keuze is.
Kraljic matrix: een momentopname
De Kraljic matrix is een momentopname. De markt en het belang van het product binnen de organisatie kunnen verschuiven. Herhaal daarom de analyse regelmatig. Kijk of er voor producten verschuivingen waar te nemen zijn en pas deze aan, de meeste producten zullen niet (snel) verschuiven. Positief is het als met name de knelpuntproducten verschuiven.
Maak een gratis Nevi account aan, log in en download de pdf met meer informatie.
Meer weten over de Kraljic matrix?
Dit kennisdocument bevindt zich in het Nevi Kennislab. Nevi Members hebben onbeperkt toegang en loggen in om de pdf te downloaden. Met een Nevi account kun je 5 artikelen bekijken. Nog geen Nevi account? Maak een Nevi account aan.
Nevi Kennislab bevat meer dan 500 documenten, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, Nevi Talks en ruim 100 inkooptools.