0
Inkoopkennis

Inkoopvolwassenheidsmodel

Artikel 4 minuten maart 2017

Het inkoopvolwassenheidsmodel, ontwikkeld door Emeritor in 1998, is bedoeld om organisaties te ondersteunen bij hun activiteiten om een professionele inkoopfunctie te creëren.

Wat is het inkoopvolwassenheidsmodel?

Het inkoopvolwassenheidsmodel legt de volwassenheid van verschillende inkoopfuncties bloot. Aan de hand van dit model krijgen inkopers een beter inzicht in de inkoopsituatie van hun bedrijf. Het model kent vijf volwassenheidsniveaus. Hoe volwassener de inkoopfuncties en processen worden, hoe meer samenwerkingsverbanden worden aangegaan, hoe vaker leveranciersprestaties worden gemeten en verbeteracties worden uitgevoerd. Met behulp van de zelfanalyse, kun je de inkoopfuncties in jouw bedrijf beoordelen op inkoopvolwassenheid.

Zelfanalyse inkoopvolwassenheidsmodel

Zoals aangegeven bevat het inkoopvolwassenheidsmodel 9 elementen. In de zelfanalyse vind je voor elk element een aantal mogelijke vragen en de bijbehorende scores in de opeenvolgende fasen van volwassenheid. Zo kun je dus voor jouw bedrijf uitrekenen hoe volwassen de inkoopfunctie van jouw bedrijf is. Wil jij de zelfanalyse van het inkoopvolwassenheidsmodel doorlopen? Deze vind je terug in de pdf. 

Maak een gratis Nevi account aan, log in en download de pdf met meer informatie. 


Trainingen in inkoop

Wil je je meer ontwikkelen op het gebied van inkoop? Nevi biedt geschikte inkooptrainingen en opleidingen, die het inkoopproces van jouw bedrijf kunnen vergemakkelijken. Tijdens de opleiding of training leer je, onder leiding van deskundige docenten veelal uit de praktijk, inkooptechnieken die je direct in de praktijk kunt brengen bij jouw bedrijf.  

Meer weten over het inkoopvolwassenheidsmodel?

Dit kennisdocument bevindt zich in het Nevi Kennislab. Nevi Members hebben onbeperkt toegang en loggen in om de pdf te downloaden. Met een Nevi account kun je 5 artikelen bekijken. Nog geen Nevi account? Maak een Nevi account aan.

Nevi Kennislab bevat meer dan 500 documenten, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, Nevi Talks en ruim 100 inkooptools.