Nevi
0

Verdiepingssessies

Aanmelden

Bekijk hieronder de diverse verdiepingssessies in het middagprogramma van het congres.  

Rond 5 mei ontvang je een korte enquête met daarin onder andere het verzoek je 3 voorkeurssessies aan te geven. Dit doen we om de interesse in de verschillende sessies te kunnen toetsen ten aanzien van de verdeling van de zalen.

Houd deze pagina in de gaten; de komende weken volgen nog meer verdiepingssessies. 

Tom Hoeben, Jeroen Bosch Ziekenhuis en Alfons Willemsen,  Involvation | Hoe krijg je grip op je supply chain?

Eind 2021 is een werkgroep gestart vanuit het Zorg Inkoop Netwerk (ZIN) om zorginstellingen in Nederland te helpen meer grip te krijgen op de risico's in hun supply chains door zorginstellingen meer inzicht te geven in toeleveringsketens van (kritische) medische hulpmiddelen, te analyseren welke toeleverings-ketens risico’s bevatten én daarin gezamenlijk op te trekken bij verstoringen in die toeleveringsketens. 

In deze sessie vertellen we je hoever we daar mee zijn, waarom het voor jou als zorginstelling/leverancier interessant is én horen we graag jouw mening over hoe we het voor jouw organisatie waardevol maken om te participeren in dit initiatief.

Over Tom

Voordat Tom bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis startte, heeft hij jarenlang als adviseur bij de Significant Group gewerkt en daarvoor bij PwC. Daar heeft hij honderden organisaties geholpen in het verbeteren van hun inkoopprocessen, contract/leveranciersmanagement, beleid/strategie, etc. Zowel in de publieke als private sector. Tom is tevens Community Lead bij Nevi Zorg.

Sinds 2017 werkt Tom als manager Inkoop in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in 's-Hertogenbosch. Het is een groot top-klinisch ziekenhuis, met ruim 4.000 medewerkers, waarin zijn team dagelijks de effecten merkt van post-COVID en MDR. Beschikbaarheid en het kennen van je supply chain hebben dus hoge prioriteit. Zijn team was hier ook al voor de COVID-crisis mee bezig; Tom zal deze ervaringen delen.

LinkedIn

Over Alfons

Voordat Alfons in 2007 bij Involvation de advieswereld binnenstapte heeft hij meer dan 20 jaar in het bedrijfsleven gewerkt. Na eerst 12 jaar in de olie industrie bij Esso in diverse functies is hij overgestapt naar de chemie (DSM). Daarna heeft hij als directielid en eindverantwoordelijke voor de Europese Supply Chain van Arizona Chemical veel Supply Chain verbeteringen doorgevoerd.

Sinds 2009 is hij ook partner. Involvation is een advies- en realisatie-bureau gespecialiseerd in Supply Chain besturing. Speciale aandachtsgebieden van Alfons zijn S&OP/IBP en Supply Chain Resilience. Op beide terreinen heeft hij veel adviestrajecten uitgevoerd en trainingen ontwikkeld en gegeven (zowel nationaal als internationaal). 

Over Alfons

Lees meer Lees minder

Esmee Peters, PPRC | Never waste a good crisis--inkoop van medische materialen in tijden van crisis

Inkoop had een grote impact op de coronacrisis, maar is dit omgekeerd ook het geval? In deze sessie discussiëren we over de toekomst van de zorginkoop. Hebben we wat geleerd van COVID? Kunnen we wat leren van COVID? En nog belangrijker: willen we wat leren van de COVID pandemie? In deze interactieve sessie bespreken we de paralellen tussen alledaagse zorginkoop en crisis inkopen. 

Hierin nemen we onder andere samenwerking, vertrouwen en rivaliteit binnen de Nederlandse zorginstellingen onder de loep. In 2020 en 2021 heb ik meer dan 100 interviews gehouden met inkoop betrokkenen in Nederland en 33 andere landen. Daarnaast duik ik met mijn PhD diep in de theorie rondom crisismanagement in relatie tot inkopen. Deze opgedane inzichten en nieuwe invalshoeken deel ik graag tijdens deze sessie.  

Over Esmee

Esmee behaalde haar master Business Administration aan de Universiteit Twente, met een specialisatie in Purchasing & Supply Management.  Daarnaast is Esmee aangesloten bij het internationale onderzoeksteam ‘International Research Study of Public Procurement’ (IRSPP). Ook is ze medeorganisator van een special interest group (SIG) over 'strategische inkoop in het publieke domein'.

Sinds 2019 is Esmee onderzoeker en consultant bij PPRC (Public Procurement Research Centre). Binnen PPRC is Esmee hoofdonderzoeker van het project 'Material Supply Strategies in a Crisis' (MaSSC). Hierin onderzoekt ze de geleerde lessen van de inkoop van medische materialen ten tijde van COVID, zowel op nationaal als internationaal niveau. Op hetzelfde onderwerp is Esmee buitenpromovendus aan de Universiteit Twente. Tijdens haar PhD trekt Esmee parallellen tussen crisis inkoop en alledaagse zorginkoop.

LinkedIn

Lees meer Lees minder

Gerco Dijkgraaf en Don Willigenburg, Inkoop Coaching Instituut | Hoe word je een leider?

Inkoop heeft het meestal niet voor het zeggen. De leiderschapskwaliteiten van inkoopmanagers en inkoopprofessionals bepalen daardoor voor een belangrijk deel het inkoopresultaat van de organisatie. 

Deelnemers aan deze sessie krijgen gratis toegang tot het online platform: Inkoop Leiderschap.

Deze interactieve sessie gaat over:

  • Hoe je een leiderschapspositie bereikt in de organisatie
  • Waarom je carrièreperspectieven van belang zijn en hoe je ze verbetert
  • Op welke manier je een autoriteit wordt binnen de organisatie
  • Waarom leiders meer inkoopresultaat bereiken.

Over Gerco

Gerco is oprichter/coach bij Inkoop Coaching Instituut. 

Gerco is een toonaangevend inkoopconsultant die de afgelopen jaren vele zorgorganisaties heeft geholpen om betere inkoopresultaten te bereiken en succesvolle inkoopafdelingen te creëren. Gerco is een Nevi-opgeleide inkoopconsultant, ervaren adviseur en bevlogen coach voor managers en professionals die ambities hebben in het inkoopvak. Met de combinatie van inkoopervaring en persoonlijke coaching brengt hij inkoop in een leiderschapspositie.

LinkedIn

Over Don

Don is als coach en trainer verbonden aan Inkoop Coaching Instituut en heeft op basis van theoretische kennis en werkervaring een eigen werkwijze ontwikkeld. Don helpt mensen om zich persoonlijk te ontwikkelen en bedrijven om hun rendement te vergroten door medewerkers beter in te zetten. Hij geeft groepstrainingen, individuele begeleiding en begeleiding ‘on the job’, en kan ook tijdelijk in een bedrijf meedraaien om veranderingen te verankeren. Don ziet zichzelf als procesmanager: kritisch, analytisch, empathisch. De wereld verandert snel, het is goed om in jezelf te investeren om die veranderingen de baas te kunnen. Hij gelooft in de mogelijkheden van mensen, maar zie ook dat niet meer bij iedereen het vlammetje brandt. Hij helpt graag mee om dat vlammetje weer te ontsteken. 'Ik geloof in veranderen en verbeteren door educatie.’

LinkedIn

Lees meer Lees minder

Ruben van de Wetering, Atlant | Welke rol heeft inkoop bij het adopteren van nieuwe technologie in de zorg?

Welke rol heeft inkoop bij het adopteren van nieuwe technologie in de zorg? De wereld veranderd in een snel tempo. Technologie wordt meer en meer onderdeel van onze maatschappij en daarmee ook van de zorgsector. Succesvolle implementatie van domotica in de zorg is dan ook broodnodig om uitdagingen zoals bijvoorbeeld het oplopende personeelstekort het hoofd te bieden.

Het realiseren van deze vernieuwingen is niet altijd makkelijk; De zorg is vastgeroest in patronen en protocollen,  implementatie wordt bemoeilijkt omdat de faciliterende (vastgoed)omstandigheden niet altijd optimaal zijn, de markt is grillig en kennis is niet altijd aanwezig(ook bij beslissers). Maar hoe prik je hier als organisatie doorheen  en welke belangrijke aanjagende rol kan jij hier als inkoper bij spelen? Hoe kun jij als inkoper belangrijke waarde toevoegen aan succesvolle implementaties van technologie? In deze sessie staan we hier gezamenlijk bij stil.

Over Ruben

Ruben van de Wetering is sinds enkele jaren werkzaam in de zorgsector. Vanuit zijn functie als Manager IT probeert hij de werelden van zorg en IT bij elkaar te brengen en de spreekwoordelijke kloof te overbruggen. Hij is afgestudeerd als bedrijfskundige en gespecialiseerd in het digitale domein. Hij probeert met een frisse kijk om te gaan met de hedendaagse en toekomstige uitdagingen in de zorg. Dit doet hij onder het motto: 'Ik heb het nog nooit gedaan, maar denk dat ik het wel kan.'

LinkedIn

Lees meer Lees minder

Laura Awad, Intrakoop, Rene Dullaart & Yannick Beverloo, Erasmus MC | De kracht van classificeren

De toenemende complexiteit en beschikbaarheid van medische hulpmiddelen legt druk op de zorgorganisaties, met name in de ziekenhuizen. Gevolgen van de invoering van de MDR, is verschraling van het aanbod door sanering van productportfolio’s van leveranciers en problematiek rondom hercertificering. Beide belangrijk als oorzaak van toenemende druk op de supply chain.  

Overzicht en grip op verbruik medische hulpmiddelen is essentieel om te weten welke alternatieven voor handen zijn die op een verantwoorde wijze in de organisatie geïmplementeerd kunnen worden.

Uniformiteit in gebruik van classificatiemethodiek binnen afdelingen van een ziekenhuis, maar ook tussen ziekenhuizen biedt vele voordelen. Overzichtelijke data die aansluit bij de interne organisatie, te denken aan zorgprofessional, inkoop en verkoopafdeling en afdeling financiën, maar ook tussen zorgorganisaties, zorgt vanuit inkoop voor de verbinding die zorgdraagt aan professionalisering en operationele effectiviteit in tijden van schaarste van capaciteit en kennis.

Rene Dullaart en Laura Awad zullen de deelnemers meenemen in de kracht van classificeren, met het Erasmus Medische Centrum als voorbeeld voor de zorg.

Over Laura

Laura Awad heeft een zorgachtergrond als verpleegkundige en gezondheidsweterschapper en is de afgelopen 20 werkzaam geweest met of in de zorgsector. Het grootste eerste deel van haar carriere in de private sector bij een leverancier van medische disposables in diverse rollen markting en sales. Vanuit de behoefte meer te willen betekenen voor de zorg vanuit een centrale, strategische behoefte is zij 8 jaar geleden gestart bij Intrakoop als productmanager Medisch Cure, verantwoordelijk voor strategisch beleid en proposities van de medische hulpmiddelen in de ziekenhuizen.

Laura is momenteel programmamanager Medisch bij intrakoop, waarin het programma het kennis en expertisecentrum medische hulpmiddelen centraal staat. In samenwerking met de zorg en stakeholders als koepel- en brancheorganisaties, als centrale verbinder van inhoudelijke expertise en data, zodat de zorginstellingen In Nederland de beste keuzes kunnen maken die leiden tot de meeste waarde voor de patiënt. 

LinkedIn

Over Rene

René Dullaart is sinds augustus 2019 verantwoordelijk voor strategische en operationele inkoop, voorraadbeheer en debiteurenadministratie bij het Erasmus MC. Gedurende zijn hele carrière is René gepassioneerd door zorg, supply chain management en inkoop. Voor zijn huidige functie werkte hij reeds van 1999 tot 2007 bij het Erasmus MC en was hij verantwoordelijk voor het projectmanagement tbv logistiek en operationele inkoop.

Voor  het Erasmus MC was hij twaalf jaar lang global head of sourcing bij een grote distributeur van medische hulpmiddelen, waarbij hij voornamelijk de sourcing van medische hulpmiddelen van eigen merken aanstuurde. De jaren in deze leidende rol hebben René de unieke kans gegeven om alle stappen in de volledige supply chain van medische hulpmiddelen echt te ervaren en te leren. Het was precies deze ervaring die hem hielp begin 2020, toen Covid-19 in ons leven kwam en lokale marktspelers hun voorraden werden afgesneden.

Daarnaast brengt hij graag quality time door met zijn vrouw en vier kinderen en met name zeilen met zijn gezin. Een hobby die nauwe parallellen heeft met supply chain management: De beste stroming vinden door op de boot compromissen te sluiten met de zeilen en koers in relatie tot windrichting & -kracht en stroming. 

LinkedIn

Over Yannick

Yannick Beverloo heeft in 2020 zijn diploma in Supply Chain Management gehaald aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn interesse gebied lag vooral in het domein van publieke inkoop en innovatie. Op dit onderwerp heeft hij ook nog een extra jaar onderzoek gedaan, naar de factoren in publieke aanbestedingsprocessen die innovatie beïnvloeden.

Sinds September 2021 is Yannick inkoper medisch bij het Erasmus MC. Hij begeleidt ziekenhuisafdelingen bij verschillende inkooptrajecten, waaronder Europese aanbestedingen. Verder houdt hij zich bezig met het datagedreven en op basis van category management inrichten van het inkoopproces.  

LinkedIn

Lees meer Lees minder

Eva de Boer, Ziekenhuis Rivierenland Tiel & Jan Middelhoven, Ziekenhuis Gelderse Vallei | Meldpunt disruptie medische hulpmiddelen

Beschikbaarheid van medische hulpmiddelen staat in toenemende mate onder druk. Het veranderende landschap binnen de wereld van de medische hulpmiddelen begon met de Brexit, vervolgens de logistieke problematiek en leveringszekerheid rondom de pandemie Covid-19, en nu actueel de oorlog in Oekraïne.  

Ook de toenemende invloed van wet- en regelgeving; de invoering van de MDR. Het belang van de intended use van een medisch hulpmiddel neemt toe, en daarmee behoefte aan inhoudelijke kennis. De toenemende verstoringen in de toelevering van medische hulpmiddelen gecombineerd met de niet tijdige informatievoorziening vanuit leveranciers legt grote druk op de capaciteit van inkoopafdelingen. Eva de Boer en Jan Middelhoven nemen de deelnemers mee in de huidige marktkanalyses m.b.t. de disrupties in leveranties en vragen zich af waar behoefte ligt als het gaat om centrale informatievoorziening over leveringsproblemen en een centrale efficiënte coördinatie bij het zoeken naar alternatieven. Ze vertellen wat meer over de wijze waarop zij e.e.a. hebben opgepakt en toetsen graag bij de deelnemers of hier een gedeelde behoefte en/of oplossing ligt. 

Over Eva

Sinds 2013 werkzaam als projectmanager in de Zorg; zowel ervaring in Ziekenhuizen als VVT. Naast hoofd inkoop, ook functies als projectleider medische technologie, hoofd ICT services en facilitair manager bekleed. Vanuit mijn functie binnen ZRT zoek ik actief naar de samenwerking met andere ziekenhuizen en Intrakoop.

LinkedIn

Over Jan

In ZGV begonnen in 1988 , was fusie ziekenhuis met 4 locaties. Integratie naar één CSA, toen standaardisatie gedaan van ale medische hulpmiddelen. Was ook hoofd CSA. Tot 2006. Lid van SVN, VDSMH en LNAG. Van 2006 tot heden Deskundige medische hulpmiddelen, (DSMH en Coördinator medische hulpmiddelen. Namens ons ziekenhuis participeer ik in IAZ.

LinkedIn

Lees meer Lees minder

Marc Collast en Bert Horlings, Menzis | Het bevorderen van zorginnovatie via zorginkoop

De integrale bekostiging van zorg via bundle payment wordt gezien als een belangrijke impuls voor kwaliteitsverbetering, innovatie en kostenbeheersing in de zorg. In de praktijk blijkt het invoeren van integrale bekostiging een uitdaging te zijn, zeker waar het gaat om het zorgketens die eerste en tweedelijnszorg omvatten. In deze sessie hebben we het over het beoogde effect van zorginkoop via bundle payment en de uitwerking daarvan in de praktijk van integrale 

geboortezorg, aangevuld met ervaringen uit een aantal andere inkooptrajecten van Menzis met waardegerichte zorg. In de presentatie  delen we onze lessons learned met valkuilen en bundelbrekers, maar gaan we ook in op de noodzakelijke verschuiving bij het inkopen van integrale zorg van een financieel perspectief naar een inhoudelijk kwaliteitsperspectief.

Over Marc

Marc heeft jaren ervaring in de inkoop, zowel in de zorgsector als de private sector. Hij wordt vooral gedreven door de uitdaging om (inkoop)relaties op te bouwen die uitgaan van waardecreatie en ruimte bieden voor innovatie. Als teammanager landelijke eerstelijnszorg is Marc met zijn team verantwoordelijk voor het maken van zorginkoopbeleid en inkoopafspraken met o.a. apotheken, fysiotherapeuten, hulpmiddelenleveranciers en verloskundigen.

LinkedIn

Over Bert

Bert Horlings is ooit begonnen als wijkverpleegkundige en is (te) jong opgeklommen in zijn carriere bij de opkomst en schaalvergroting van de thuiszorg. Vanaf 2000 heeft hij als ZZP'er gewerkt in uiteenlopende posities en opdrachten voor zorginstellingen, gemeenten, zorgverzekeraars en in het maatschappelijk werk. Zijn eerste ervaringen met het inkoopvak heeft hij opgedaan bij de start van aanbestedingen in de WMO. Vanaf 2015 is hij neergestreken bij Menzis. Als zorgexpert en inkoper geboortezorg en mondzorg Menzis stelt hij mede het zorginkoopbeleid op voor geboortezorg en mondzorg. Daarnaast heeft hij een rol aan de landelijke tafels voor deze zorgsoorten bij ZN en op inhoudelijke onderwerpen bij CPZ, Nza en VWS. Als zorginkoper onderhandelt hij met de integrale geboortezorgorganisaties (IGO).

LinkedIn

 

Lees meer Lees minder

Elisa Frenz, Health Proc Europe Association & Dieter Zocholl, MED iQ International, Health Proc Europe Association | Hospital and Health Care Procurement Master Class

Hospitals in Europe face extreme price differences for identical medical devices. Why is this?  The Netherlands is also one of the high price countries. The session will show the incredible European price differences for selected medical devices. It will also show how to "crack" this market and save the Netherlands billions. 

About Elisa

Elisa has been working in several positions in the field of international healthcare for the past 13 years. Among others she has worked for the ECHAlliance - the world's largest health care eco-system. 

In 2019, together with Dieter Zocholl, she co-founded Health Proc Europe - the European Hospital and Healthcare Buyers' Interest Group. In 2021/22 she co-organised - in cooperation with Nevi - the first Pan European Healthcare Procurement Masterclass. In September 2022, she is co-organiser of the first Pan European Hospital and Healthcare Procurement Summit in Brussels.  Current position: CEO.

LinkedIn

About Dieter

Dieter Zocholl and his company have been advising European hospitals for more than 15 years (more than 200 hospital pan European procurement projects)

During this time he has built up an international Germany, Austria, Switzerland, Fr, Swe, Nor, Den, UK, BeNeLux, Port, PL article database (> 10,000,000 individual product data). 

In 2021 he founded a new start-up - XMED IQ  The goal is to create the largest European procurement platform for medical products. The new company has operations in 6 European countries. 

LinkedIn

Lees meer Lees minder
Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren