Zomerstilte? Voor inkopers is het juist een strategisch moment
De zomervakantie brengt rust op veel werkvloeren, maar voor inkopers betekent dit vaak juist: ruimte om scherp te blijven. In een tijd waarin operationele druk wat afneemt, ontstaat er ruimte voor reflectie, herziening en strategische keuzes. We zetten de belangrijkste trends en aandachtspunten op een rij die inkopers deze zomer in het vizier kunnen houden:
Herijken van leveranciersstrategieën
Zomer is hét moment om contracten, prestaties en risico’s onder de loep te nemen. Zijn je leveranciers nog future-proof? Of is het tijd om relaties opnieuw te beoordelen of alternatieve partners te verkennen?
Duurzaamheid en CSRD-voorbereiding
De CSRD-rapportage komt eraan. Inkopers spelen een sleutelrol bij het verzamelen van data over milieu, mens en maatschappij in de keten. Gebruik deze rustige periode om interne afstemming en dataverzameling te versnellen.
Digitalisering van het inkoopproces
Zijn je inkooptools nog up-to-date? Of zit je met verouderde systemen? De zomer is ideaal om digitale oplossingen te onderzoeken, testen of zelfs al te implementeren voordat de drukte van Q4 begint.
Risicomanagement herzien
Geopolitieke spanningen, inflatie en grondstofprijzen blijven onvoorspelbaar. Heb jij een actueel risicoprofiel van je leveranciers en supply chains? Maak tijd voor scenarioplanning en mitigerende maatregelen.
Talentontwikkeling en teamreflectie
Gebruik de zomer voor teamcoaching, 1-op-1 gesprekken of het opstellen van ontwikkelplannen. Of onderzoek welke kennis je team mist en hoe je daar in Q4 op kunt investeren.