Nevi
0
Nieuws

Philips zet met procurement engineering nu in op waardecreatie

Nieuws 15 april 2016

Philips zette tot nu toe binnen het design for excellence-programma (‘DFX’) in op kostenbesapring. Het bedrijf heeft inmiddels volgens vice president procurement Angelique van der Burg 80 procent van de beoogde één miljard besparingen gerealiseerd. In de Health Tech-divisie waar zij werkt, is 90 procent van de totale spend door het programma gehaald.

Philips zette tot nu toe binnen het design for excellence-programma (‘DFX’) in op kostenbesapring. Het bedrijf heeft inmiddels volgens vice president procurement Angelique van der Burg 80 procent van de beoogde één miljard besparingen gerealiseerd. In de Health Tech-divisie waar zij werkt, is 90 procent van de totale spend door het programma gehaald. Philips wil nu met DFX een volgende stap gaan zetten. Waren alle pijlen eerst gericht op kostenbesparing, nu moet het gaan draaien om waardecreatie, kortom: meer omzet en een hogere winst. Top line-groei dus.


 


Procurement engineering


Van der Burg is verantwoordelijk voor ‘procurement engineering’, een begrip dat binnen de inkoopwereld nauwelijks bekend is. Ook voor Philips is het een nieuwe functie, die in het leven is geroepen omdat inkoop te laat werd betrokken bij productontwikkeling en te weinig waarde toevoegde omdat ze slecht verbonden was met de business. In 2012 bracht de in dat jaar aangetreden cpo Fredrick Spalcke daar verandering in. Onder meer introduceerde hij de procurement engineering-functie.


 


Inkoper als business-partner


De procurement engineer heeft drie rollen heeft. Hij of zij is businesspartner en zit in het crossfunctionele businessteam. De procurement engineer vertegenwoordigt daarnaast inkoop bij productontwikkeling. In de derde rol is hij verantwoordelijk voor inkoop binnen DFX. Doelstelling van dit programma, dat in 2013 van start ging, is om in drie jaar tijd minimaal één miljard euro te besparen.  ‘Inkoop is bij DFX in de lead’, volgens Van der Burg, ‘omdat inkoop neutraal kan zijn, trade offs kan maken tussen kosten en waarde’.


 


Multidisciplinair inkoopteam


Binnen dit programma worden alle bestaande producten tegen het licht gehouden. Dat neemt per product tussen de 6 en 12 weken in beslag, waarbij vanuit het oogpunt van de klant wordt bekeken hoe het betreffende product slimmer en goedkoper in elkaar kan worden gestoken. Het multidisciplinaire team dat dit op zich neemt, kan hierbij gebruikmaken van een toolbox met zo’n 40 instrumenten. Bijvoorbeeld voor value stream mapping en benchmarking. 


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren