0
Nieuws

Online leren in stroomversnelling door corona

Nieuws 10 juli 2020

Programmamanager Sharon Verstegen over de snelle omslag naar online van de Nevi opleidingen.

Van de ene op de andere dag moest Sharon Verstegen, programmamanager bij Nevi, haar werkplek op het Nevi-kantoor in Zoetermeer verruilen voor haar werkkamer thuis. Toen de corona-crisis uitbrak werkten zij en haar collega’s vanuit huis wekenlang dubbele uren om het opleidingspakket van Nevi met grote spoed om te zetten naar een online programma.

[tekst gaat verder onder deze video]
 

 

Na haar studies onderwijskunde en bedrijfskunde interesseerde Sharon zich vooral voor de didactische kant van het beroepsonderwijs. Als programmamanger ontwikkelt zij, samen met drie collega’s de opleidingen voor Nevi. Sharon: “We doen dat samen met de docenten, dat zijn vakexperts, inkopers uit de praktijk die alles over de inhoud weten. Ons team ontwikkelt de lesstof, bedenkt hoe cursisten dit het beste kunnen leren, hoe modules goed op elkaar aansluiten en hoe we kunnen examineren. We begeleiden en trainen docenten en examinatoren. Daarnaast werken we nauw samen met de redactie die het lesmateriaal redigeert en de collega’s van support en planning die de logistiek van de opleidingen organiseren en praktische vragen van deelnemers en docenten beantwoorden.”Het werk van Sharon kwam op z’n kop te staan toen half maart de coronacrisis uitbrak.  

Enorme energie

“Het was heel bizar.” vertelt Sharon.  We hadden nog geen idee hoe lang de lockdown door Covid-19 ging duren. Eerst dachten we: ‘we kunnen even geen les geven’. Maar de overheidsmaatregelen veranderden snel. Toen bleek dat de lockdown langer ging duren, was er een backup-plan nodig. Noodgedwongen moest alles online. Het was enorm spannend, want hoe ga je het doen, hoe ga je docenten begeleiden en wat willen klanten?” De ervaring van Nevi met online lesgeven was minimaal, maar het team ging hard aan de slag om met de beschikbare middelen de continu├»teit van de opleiding te waarborgen. Sharon: “Er kwam een enorme energie vrij, waarbij eigenlijk iedereen het naar z’n zin had. Collega’s en docenten waren eager om iets nieuws te leren en contact met de cursisten te houden. De deelnemers waren heel begripvol en gemotiveerd om verder te gaan. We gaven hen de keuze om online lessen te volgen of de opleiding op een ander moment voort te zetten. De helft koos voor online.”

Interactief vragenuur online 

De omschakeling naar het online aanbod was een grote klus. In 2,5 week zette het team dat neer. Zo’n 400 lesuren moest Nevi online vormgeven voor 300 deelnemers van 6 opleidingen. Sharon: “Cursisten waren blij dat ze hun opleiding snel konden voortzetten. We maakten met de docenten heel veel filmpjes die deelnemers zelf in eigen tijd, tempo en omgeving kunnen bestuderen. De online lessen zetten wij vooral in als een interactief vragenuur waarbij we de beeldbelsoftware van Teams gebruiken. Tijdens de lessen treden wij op als co-facilitator om de docent en deelnemers praktisch en technisch te ondersteunen bij het opstarten, scherm delen en kwisjes doen. En we hebben een coachende rol en evalueren de lessen met de docent. Mijn grootste zorg was het in standhouden van de kwaliteit van de opleiding, maar het ging boven verwachting goed. Binnenkort doen de deelnemers examen en zal blijken of ook het gewenste leerresultaat is bereikt.”

Online leren heeft veel voordelen 

Nevi was voor de crisis al bezig de mogelijkheden van online leren te onderzoeken, maar dit is nu in een stroomversnelling gekomen. “De situatie van nu is een hele goede proeftuin.” vindt Sharon. “We leren wat wel en niet werkt. Het online leren heeft veel voordelen. Met stip op nummer 1 staat dat je geen reistijd hebt. Je kunt lessen opnemen en terugkijken. Het is flexibel, de lessen zijn korter en frequenter en de groepen kleiner. Normaal zo’n 16 cursisten en nu maximaal 8. Deelnemers bereiden zich daardoor beter voor, voelen zich betrokken en nemen actiever deel.  Kennisoverdracht kan heel goed via video’s plaatsvinden. Maar de kracht van Nevi is het verbinden van mensen en dat gaat fysiek toch beter, omdat er meer ruimte is voor discussies en diepgang. Deelnemers missen dat wel.” 

Terug naar normaal

Sinds twee weken is de grootste druk van de ketel. Langzaamaan keert het werk weer terug naar het normale ritme en kan Sharon weer af en toe een vrije dag opnemen. Ook gaan er weer meer lessen op locatie plaatsvinden. Sharon: “Er ligt nu een draaiboek klaar voor als er eventueel een tweede coronagolf komt. Deze zomer is er ruimte om te evalueren hoe we het online leren duurzaam kunnen verankeren. En dan niet alleen voor de opleidingen, maar over de hele breedte van ons aanbod, dus ook onze netwerk-activiteiten. In de toekomst is er meer uit te halen met betere didactische online software, die we ook gaan testen. Ik verwacht dat we toe gaan naar ‘blended’ leren, de beste combinatie van online leren, fysieke bijeenkomsten en werkplekleren.  Het was een leerzame periode waarin we ontdekten dat mensen heel vindingrijk en flexibel zijn en dat we er samen voor gaan.”

Bekijk ons volledige online aanbod.

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren