Levi Strauss voegt bedrijfsfuncties samen

14 September 2018

Kledingfabrikant Levi Strauss & Co brengt ontwerp, productontwikkeling, merchandising en (supply chain) planning in één team samen. Dat team gaat worden geleid door de huidige chief supply chain officer. Belangrijkste aanleiding is het moordend hoge tempo in de kledingretail. Eerder dit jaar lanceerde het Amerikaanse bedrijf ‘Project FLX’, een tool voor digitaal ontwerpen en produceren. Levi Strauss gaat daarbij lasertechnologie inzetten om de diverse delen van spijkerbroeken te snijden. 

Kortere lead times 

De productie van kleding is nu nog zeer arbeidsintensief en ook milieubelastend. Het bedrijf wil de emissies in de keten met 40 procent hebben verlaagd in uiterlijk 2025. Basis daarvoor is de nieuwe technologie. De nieuwe, meer geïntegreerde organisatie in combinatie met moderne productietechnologie moet de lead times verkorten van zo’n zes maanden nu, naar enkele weken binnenkort. 

On demand-productie in afzetmarkten

De producten van Levi Strauss zullen in toenemende mate on demand in of vlakbij de belangrijkste afzetmarkten worden gemaakt. Reshoring dus, althans voor een deel van de productie. Meer en meer bedrijven die productie naar (vooral) Azië verplaatsten, overwegen reshoring of zijn er al mee bezig Stijgende loonkosten in Azië alsmede nieuwe productietechnologieën worden genoemd als belangrijkste drivers van deze trend.

***Nieuw*** Tweedaagse training Inkopen in de (groot)handel en retail