Inkopen in de (groot)handel en retail

Onderneem jij nog op basis van onderbuikgevoel? Start nu met het slim gebruikmaken van data en behaal veel betere resultaten!

Na deze training heb je

Praktische toepassingen geleerd om direct besparingen te realiseren en geld te verdienen
Inzicht in de rol en toegevoegde waarde van inkoop binnen de retail en handel
Inspiratie om je eigen rol als handelsinkoper te verbreden
Inzicht in praktisch toepasbare modellen
Vertrouwen om je functie met overtuiging uit te voeren

Waarom een training inkopen in de groothandel en retail? 

De basis voor commercieel succes begint met slimme inkoop.

Veel retailers ondernemen op basis van hun onderbuikgevoel. Op zich is daar niets mis mee, want retail is ook emotie en beleving. Je kunt echter veel betere resultaten behalen als je slim gebruikmaakt van data. Als je bijvoorbeeld weet wat je omzet en marge is per productgroep, dan kun je ook je inkoopbudget berekenen.

Specificaties worden overschaduwd door de verkoopbaarheid van een product aan de eindgebruiker, de inkoopactiviteiten liggen heel dicht bij marketing en category management en bedrijven binnen de handel en retail leven van de (vaak beperkte) handelsmarge. Wat er wordt verdiend op inkoop, bepaalt in grote mate het resultaat van de onderneming. Bovendien wijkt de dynamiek en snelheid af. Een reguliere inkoper is nog geen handelsinkoper. Om succesvol te kunnen inkopen in de handel en retail, is een achtergrond binnen de industrie of overheid vaak niet voldoende. Je moet ook commercieel zijn en jezelf goed kunnen presenteren.

Een productstrategie gaat o.a. over het aanpassen van bestaande producten, het uit de markt nemen van artikelen die niet langer gewild zijn en de ontwikkeling van nieuwe producten, inclusief beslissingen over bijvoorbeeld de merknaam, het verpakkingsontwerp, de garantiebepalingen en de te verlenen service. 

Voor wie is de training inkopen in de handel en retail?

Professionals die zich willen ontwikkelen in inkoop in de handel en retail. 

Dit kunnen junior of medior inkopers in de groothandel en retail, categoriemanagers, productmanagers, filiaalmanagers, maar ook inkopers uit andere branches zijn.

Welke onderwerpen komen er aan bod?

Deze training behandelt de volgende onderwerpen:

  • Trends en ontwikkelingen binnen inkoop
  • Wat maakt jou een goede handelsinkoper?
  • Category Management
    • Formule en positionering
    • Marktbehoefte en assortimentsbeheer
    • A-merken vs private label
  • Geld verdienen met Category Management & marketing
  • Geld verdienen met margebeleid en pricing
  • Geld verdienen met logistiek & voorraadbeheer
  • Leveranciersrelaties en strategie
  • Onderhandelen
  • Inkoop prestatiemeting
  • Contracten en condities
  • Op of over het randje
  • Het grote rollenspel 

Praktische informatie

Prijsoverzicht

Download het prijsoverzicht van alle NEVI trainingen cursusjaar 2018.

Trainingsduur

De training omvat 5 aaneengesloten dagdelen, waarbij een overnachting gewenst is. De 2,5 dagen zien er als volgt uit: 

Dag 1: 09:30 tot 20:00 uur met aansluitend diner (3 dagdelen)
Dag 2: 09:00 tot 17:00 (2 dagdelen)

Werkvormen

Ons brein is altijd op zoek naar het verhaal in alle informatie die we tot ons krijgen. Een inspirerend verhaal beklijft meer in ons brein dan woorden. De trainer gebruikt een veelvoud aan stories uit de praktijk om de theorie en kennis tot de verbeelding van de cursisten te laten spreken. Naast storytelling gaan we aan de slag met praktijkcases en rollenspellen.

NEVI basic

€ 1.695,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 1.405,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €235,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700

De praktijkexpert(s)