0
Nieuws

Ketenoptimalisatie is inkoopkerntrend 2015

Nieuws 15 april 2016

Was meer behoefte aan flexibiliteit dé inkooptrend in 2014, dit jaar is dat volgens Supply Value ketenoptimalisatie. Jaarlijks onderzoekt deze organisatie de trends binnen de inkoopmarkt. De belangrijkste inkooptrend in 2014 was meer behoefte aan flexibiliteit. Het optimisme bij inkopers groeide door de aantrekkende vraag en dit vroeg meer flexibiliteit van inkooporganisaties.

Was meer behoefte aan flexibiliteit dé inkooptrend in 2014, dit jaar is dat volgens Supply Value ketenoptimalisatie. Jaarlijks onderzoekt deze organisatie de trends binnen de inkoopmarkt. De belangrijkste inkooptrend in 2014 was meer behoefte aan flexibiliteit. Het optimisme bij inkopers groeide door de aantrekkende vraag en dit vroeg meer flexibiliteit van inkooporganisaties. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat er in 2014 meer aandacht was voor contractmanagement en kostenbesparing.


 


In het onderzoek naar de inkooptrends in 2015 vroegen de onderzoekers welke van 32 inkooptopics dit jaar een trend worden. De top 3 inkooptrends voor 2015 zijn:



  • meer aandacht voor ketenoptimalisatie




  • nog scherpere focus op kostenbesparing




  • grotere behoefte aan flexibiliteit.



De inkooptrend ‘meer aandacht voor ketenoptimalisatie’ is gestegen van de achtste plaats in 2014 naar de eerste plaats in 2015.


 


De inkooptrend  ‘meer focus op kostenbesparing' (op 3 in 2014) wordt in 2015 wederom gezien als één van de belangrijkste inkooptrends. Dit jaar is deze trend gestegen naar plaats 2. ‘Sinds de financiële crisis is de aandacht voor kostenbesparing toegenomen en is het onderdeel geworden van de standaard werkwijze van vele organisaties’, constateren de onderzoekers.


 


In het onderzoek is de respondenten gevraagd hoe optimistisch zij zijn voor hun inkooporganisatie in 2015. De categorie ‘zeer optimistisch’ is gestegen van 13% in 2013, naar 23% in 2015. Een op de vier inkoopprofessionals is dus zeer optimistisch gestemd voor 2015.


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren