WWF Zweden en Google gaan samenwerken om een gegevensplatform te creëren om de mode-industrie te helpen meer verantwoorde en duurzame inkoopbeslissingen te nemen.
Grondstoffen en risico's in kaart brengen
De organisaties zullen samenwerken op een platform dat eerdere werkzaamheden bijwerkt om uitgebreidere gegevens te verstrekken over grondstoffen in de toeleveringsketens van kledingfabrikanten en de risico's rond verschillende soorten textiel en grondstoffen.
Elke materiaal- en sourcinglocatie wordt gescoord op meerdere milieukwesties zoals waterschaarste of luchtverontreiniging, evenals het schatten van specifieke effecten zoals broeikasgasemissies en rekening houden met de "mitigerende voordelen" van duurzamere sourcing-opties.
Google zegt dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor 20% van het afvalwater en 2-8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, en dat dit tegen 2030 met maar liefst 50% zou kunnen stijgen.
Nevi impactverslag
Een van de maatschappelijke programma's waar Nevi al jaren aandacht aan schenkt is Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. Een verantwoordelijkheid waar inkoop, sourcing en supply chains een grote bijdrage aan kunnen leveren. In ons eerste Impactverslag meer over de issues, kansen en uitdagingen.