Nevi
Winkelwagen 0
Nieuws

Eigen inkoopplan in de training categoriemanagement

Nieuws 4 minuten 08 juni 2020

Hoe geef je online een praktijkgerichte training? Nevi-docent Francois Maessen heeft inmiddels ervaring met de training categoriemanagement. Kijk je mee?

Online training categoriemanagement

“Het is echt een mooi vak, het kent zoveel verschillende kanten” vindt François Maessen, trainer bij Nevi. Met passie praat hij over het vakgebied categoriemanagement en de training die, in verband met corona, nu is omgebouwd tot een online workshop van zes dagdelen. Een werkvorm die ook veel voordelen heeft, zo ervoer François.

“Stel dat je als inkoper verantwoordelijk bent voor het onderhoud van gebouwen. Je kunt dan op zoek gaan naar leveranciers voor alle aparte onderdelen, zoals schoonmaak, catering, stoffering, glasbewassing. Of je kunt zelf een visie ontwikkelen. Een strategie passend bij wat jouw bedrijf nodig heeft op de lange termijn, om bijvoorbeeld duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Je kunt op zoek gaan naar mogelijkheden om inkoop te bundelen en kosten te besparen en daar partners bij zoeken die met je meedenken en hun kennis van de markt gebruiken.”

[tekst gaat verder onder deze video]

Meteen resultaten voor de eigen organisatie

Dit is slechts een van de talloze voorbeelden van productgroepen die François kan benoemen waar organisaties voordeel halen bij een strategische aanpak. In de training categoriemanagement gaan deelnemers concreet aan de slag met een plan voor hun eigen organisatie. ‘Hogere inkoopkunde’ noemt François het: “Ik leer ze hoe ze een plan van aanpak maken om een samenhangende groep producten of diensten in te kopen, rekening houdend met de lange termijn-doelstellingen van de organisatie en de kansen en bedreigingen op de markt. Ze leren wat de kritische succesfactoren zijn en hoe ze een team samenstellen zodat de visie in de hele organisatie gedragen wordt. Daar rolt een inkoopstrategie uit die ze gelijk kunnen gebruiken. Op een professionele manier verstevigen de deelnemers hun eigen positie en behalen meteen resultaten die de organisatie echt vooruithelpen. Het is mooi om te zien hoe enthousiast ze daarvan worden”.

Online biedt ook voordelen

Oorspronkelijk telt de training drie volle dagen. In verband met de coronamaatrelen heeft Nevi de training afgelopen maand voor het eerst online aangeboden. Omdat het volgen van lessen via een beeldscherm erg intens is, is de training nu verdeeld over zes dagdelen van drie uur. In de eerste vier dagdelen doorlopen de deelnemers het categoriemanagementsproces en in twee ‘terugkom’dagdelen presenteren zij hun plan aan de groep.

“Een groot voordeel is dat we de training aanbieden aan kleinere groepen van maximaal zes deelnemers.” vertelt Fançois. “Dit maakt de lessen laagdrempelig, het is sneller ons kent ons. We hebben meer tijd om afzonderlijke casussen van de deelnemers te bespreken. Ook is er meer tijd tussen de sessies om met opdrachten aan de slag te gaan, wat meer persoonlijke opbrengst oplevert. De eerste online deelnemers zijn enthousiast en verrast over de interactiemogelijkheden in de lessen. We bieden teaserfilmpjes en kleine opdrachten in subgroepjes. Als trainer moet ik goed bij de les blijven, maar de tijd vliegt voorbij. Als ik de deelnemers aan het denken heb kunnen zetten en als er voor iedere deelnemer op zijn eigen niveau een plan ligt, ben ik tevreden.

Delen

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen