0
Deal!

Duurzaam inkopen moet hoger op de agenda, aldus Feikema van DSM

Deal! oktober 2020

Samenwerken, kwaliteit en persoonlijke ontwikkeling: we vroegen Andries Feikema, verantwoordelijk voor de digitale transformatie van indirecte inkoop bij DSM, naar zijn mening.

Andries Feikema DSM


Elke twee jaar houdt de redactie van Deal! samen met Nevi de Nationale Inkoopenquête ‘Ambitie in inkoop’. Dit jaar werden bijna 400 inkoopprofessionals aan de tand gevoeld over hun top-issues, non-issues en positie op de arbeidsmarkt. De resultaten geven onder meer inzicht in de uitdagingen en ontwikkelbehoeften van inkopers, en daar kan Andries Feikema over meepraten. In zijn functies als Global Director Procurement Transformation en Program Director Digital Procurement Program houdt hij zich voornamelijk bezig met
de digitale transformatie van indirecte inkoop bij DSM. Deze multinational werd ooit door de staat opgericht voor de exploitatie van steenkoolreserves, maar heeft inmiddels zijn pijlen gericht op de gebieden gezondheid, voeding en duurzaam leven.

Nieuwe oplossingen

Samenwerken met interne en externe stakeholders is volgens de ondervraagden dan ook dé kracht van inkoopprofessionals. “Toch zie ik ‘inkoopsamenwerking’ en ‘succesvolle inkoopteams’ pas op de vierde plaats terug in de top vijf ontwikkelbehoeften”, aldus Feikema. “En ik zie nergens ‘business centricity’ staan, terwijl je op deze punten juist het verschil kunt maken: door te weten waar de prioriteiten en uitdagingen van de business liggen, leveranciersen marktkennis te hebben en als regisseur al deze punten samen te brengen in nieuwe oplossingen.”

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren