Nevi
0
Inkoopkennis

Wat is benchmarking?

Artikel 4 minuten maart 2017

Benchmarking is voor organisaties een krachtig instrument om van elkaar te leren, de eigen bedrijfsprocessen te verbeteren en uiteindelijk de concurrent te overtreffen.

Benchmarking is een manier om de prestaties van een organisatie te vergelijken met die van (vergelijkbare) andere organisaties. Het is een diepgaand vergelijkend onderzoek waarbij de bedrijfsprestaties en achterliggende processen worden onderzocht.

Benchmarking: hoe gaat dat in zijn werk?

Benchmarken kan op 2 niveaus: intern en extern. Bij intern benchmarken vergelijk je afdelingen of teams binnen de organisatie met elkaar. Benchmark je extern dan vergelijk je jouw organisatie met andere organisaties. Beide vormen zijn een continu proces. Het vormt een referentiepunt dat uiteindelijk leidt tot een verbetering van de organisatie. Typische vragen die tijdens het benchmarkproces aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe presteren wij?
  • Hoe presteren andere organisaties?
  • Hoe presteren de verschillende afdelingen binnen ons bedrijf?
  • Wat doen andere organisaties beter?
  • Wat doen andere organisaties anders?
  • Wat kunnen wij daarvan leren?

Voordelen van benchmarken

De belangrijkste voordelen van benchmarken zijn:

  • Je bent vroegtijdig gewaarschuwd bij concurrentienadelen
  • Je komt tot nieuwe inzichten die kosten kunnen besparen (zoals voorraadkosten)
  • Je creëert draagvlak voor verandering
  • Je motiveert je eigen medewerkers

Maak een gratis Nevi account aan, log in en download de pdf met meer informatie. 


Meer weten over benchmarking?

Dit kennisdocument bevindt zich in het Nevi Kennislab. Nevi Members hebben onbeperkt toegang en loggen in om de pdf te downloaden. Met een Nevi account kun je 5 artikelen bekijken. Nog geen Nevi account? Maak een Nevi account aan.

Nevi Kennislab bevat meer dan 500 documenten, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, Nevi Talks en ruim 100 inkooptools.

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren