Het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) ondersteunt bedrijven en organisaties bij het vergroten van hun kwaliteit. Het INK- Managementmodel is afgeleid van het Europese EFQM Excellence Model.
Wat is het INK Managementmodel?
Het INK-Managementmodel bestaat uit negen aandachtsgebieden die samen het succes van een organisatie bepalen. Het model is een breed gebruikt managementmodel en is bedoeld als zelfevaluatie- en stuurmiddel. Met behulp van het INK-model kunnen organisaties beter inzichtelijk krijgen wat hun mogelijke verbeterpotentieel is.
De 9 aandachtsgebieden van het INK- Model
Het INK-model besteedt aandacht aan de negen belangrijkste aspecten van een organisatie:
- Leiderschap
- Strategie & beleid
- Medewerkers
- Middelen
- Processen, zoals het inkoopproces
- Waardering door medewerkers
- Waardering door klanten en leveranciers
- Waardering door de maatschappij
- Behaalde ondernemingsresultaten
INK-Managementmodel: 5 fasen op weg naar excellentie
Het model is een waardevol hulpmiddel bij het streven naar excellentie. Het onderscheidt vijf fasen, de zogenaamde volwassenheidsniveaus die een organisatie moet doorlopen om een excellente organisatie te worden:
- Activiteitgeoriënteerde fase
- Procesgeoriënteerde fase
- Systeemgeoriënteerde fase
- Ketengeoriënteerde fase
- Excelleren en transformeren.
In de 5 opeenvolgende fases wordt de samenhang tussen activiteiten steeds duidelijker. De organisatie slaagt erin om proactief op te treden en speelt tijdig in op veranderingen.
Maak een gratis Nevi account aan, log in en download de pdf met meer informatie.
Meer weten over het INK-Managementmodel?
Dit kennisdocument bevindt zich in het Nevi Kennislab. Nevi Members hebben onbeperkt toegang en loggen in om de pdf te downloaden. Met een Nevi account kun je 5 artikelen bekijken. Nog geen Nevi account? Maak een Nevi account aan.
Nevi Kennislab bevat meer dan 500 documenten, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, Nevi Talks en ruim 100 inkooptools.